Mobilmarketing klar til gennembrud

Mobiltelefonen er altid tændt, altid inden for en armslængde – og derfor en unik markedsføringskanal, lød konklusionen ved dette års Mobile Copenhagen-konference.
Zandra Damsgaard

Det moderne menneskes bedste ven er ikke længere hunden. Mobiltelefonen er blevet vores trofaste ledsager, hvis værdi langt overstiger prisen i kroner og øre. Den er altid tændt, aldrig glemt, et socialt redskab sammen med andre og vores livline, når vi er alene.

Af samme grund er mobilen en helt oplagt markedsføringskanal, som flere og flere er ved at få øjnene op for. Det var i hvert fald en af konklusionerne ved konferencen Mobile Copenhagen 2009, som i år løb af stablen den 15. juni med en række annoncører på deltagerlisten.

”Mobilen er vores ’second shadow’. Den er det første, man tjekker om morgenen – også fordi man typisk bruger den som vækkeur – og det sidste man kigger på, inden man går i seng. For de fleste er den inden for en armslængde 80 pct. af dagen,” lød det således fra en af dagens talere, Fredrik Oscarson, der er kreativ chef i det svenske mobilmarketingbureau Mobiento.

Mobilinternet vinder frem
Selvom mobilmarkedsføring har kæmpet mod langsomme netværk, dyre dataplaner, ”en operatørcentreret verden” og ikke mindst selve mobiltelefonernes begrænsninger har tingene ifølge Russel Buckley, direktør i det amerikanske mobilmarketingnetværk Admob, det seneste år ændret sig til det bedre.

Og i dag er markedet stort nok, konkluderede stifteren af det danske mobilmarketingnetværk Mobilepeople Carsten Gildum med afsæt i den seneste opgørelse fra Gemius. Tallene viser nemlig, at 600.000 enheder har adgang til det mobile internet, som i maj trak 2,6 mio. besøg og flere end 14 mio. sidevisninger i alt.

Mobiltelefonen er ifølge Theo Theodorou, der er salgschef i Microsoft Advertising i England, det mest benyttede medie mellem kl. 12 og 18, og folk bruger interessant nok mobilen mest, når de er sammen med andre. To tredjedele af europæerne har en mobiltelefon, og flere end halvdelen af dem er over 25, så det er en myte, at mobilmarkedsføring kun henvender sig til et ungt segment.

Kommunikation frem for markedsføring
Computeren er dog stadigvæk ubestridt hovedstedet, hvorfra folk går på nettet, mens det mobile internet typisk benyttes, når man ikke har adgang til en computer. Derfor handler det om at nå sine potentielle kunder begge steder, pointerede Theo Theodorou.

”Flere platforme giver den bedste effekt. For Microsoft er det stadigvæk nyt at integrere mobilmarkedsføring i den overordnede marketingstrategi,” fortalte han.

Direktør i det amerikanske mobilmarketingbureau The Hyperfactory, Jeff Arbour, understregede ved konferencen, at mobiltelefonen først og fremmest er en kommunikationskanal. Som annoncør skal man derfor huske på, at der er tale om en dialog, og mobilen er som annoncemedie derfor mere velegnet til for eksempel spil og downloads end annoncering i traditionel forstand.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også