Mediabureauer i kødet på FDIM

Politik og snæversyn forhindrer én samlet måling af trafik på internettet, siger mediabureauer, der presser på hos FDIM for en løsning.
Ole Enggaard

Mediabureauer er forundret over, at netmedierne i Danmark ikke kan enes om en fælles standard for måling af trafik på Internettet. Det kan man på andre markeder, siger de.

"FDIM domineres af bagstræberiske medier med en protektionistisk holdning til at dele information med markedet”, siger business director og medlem af Gemius brugerudvalg, Morten Munk Hansen, isobar.

To problemer til løsning
Mediabureauerne er bredt enige om, at FDIM’s samarbejdspartner på trafikmålinger, Gemius, er det bedste bud på en fremtidig ensartet måling af adfærd og trafik på internettet. Så vidt så godt. Men som forholdene er i dag skal mediabureauerne benytte to databaser i Gemius’ månedlige rapportering. Én for FDIM medlemmer og én for ikke-FDIM-medlemmer. Data er indsamlet blandt to forskellige paneler.

Det er ikke optimalt og forhindrer en objektiv rådgivning til annoncørerne, mener group interactive director Christian Strand, IUM.

”Vi skal bruge mere tid på at sætte os ind i flere datasæt. Det er tid, der i sidste ende betales af annoncøren. Samtidig vil en række sites ikke komme med i overvejelsen, eller i hvert fald på et andet grundlag. Det gavner ikke den lange hale af specialiseret sites,” siger Christian Strand.

FDIM kan udvides
Formanden for FDIM, Christian Peytz er åben over for alternative løsninger i forhold de nuværende krav om, at udgangspunktet for måling af trafik på lige fod, kræver et medlemskab af foreningen til minimum 8.000 kr.

”Vi vil godt arbejde med en udvidelse af FDIM-universet. Vi er åbne over for, at få flere sites med i den måling. Men problemstillingen er, at der er betydelige omkostninger forbundet. Annoncesalget kan for mindre sites ikke finansiere den investering fra mediet. Men hvis der er andre måder at finansiere det på, så hører jeg gerne”, siger Christian Peytz.

Det er FDIM-medlemmerne, der efter et udbud for et par år siden valgte Gemius, som leverandør af trafik og målgruppetal på deres sites. Det er dermed medlemmerne, der primært finansierer driften. Men det er samtidig problemet, fordi det forhindrer ikke-medlemmer i at indgå på lige vilkår - medmindre de betaler. En af de grupper, der står uden for FDIM er de tusindevis af mindre, ofte specialiserede sites, der sælger annoncering gennem affiliate marketingbureauer, som Tradedoubler, Platform-A med flere. Ikke-FDIM-medlemmer udgør, i følge Gemius, 75 procent af danskernes trafik på Internettet.

Rapportering af under-sites mangler
Den anden problemstilling, mediabureauerne står uforstående over for, er manglen på detaljer om trafik og målgrupper på FDIM-medlemmernes under-sites. Som tilfældet er nu, er det net-mediet, der afgør om mediabureauerne kan få adgang til de opgørelser. Til eksempel har blot Søndagsavisen, DBA, MSN, JP, Euroinvestor og Nordjyske åbnet for søgning på undersites, ifølge IUM. Til det siger Christian Strand,

"Regelsættet for, hvad der kan tælles og ikke tælles, er forældet. Vi vil have undersites inkluderet for alle. Men den forstokkede holdning er, at det er en forretningshemmelighed, hvad de har af trafik på undersites. Det er kun få FDIM-medlemmer, der har åbnet for trafikinformation på undersites. TV 2 har til eksempel kun lukket op på udvalgte kanaler, svarende til blot 6% af deres trafik, så det kan jo være fløjtende lige meget."

Paw Saxgren, Interactive Director hos Mindshare, mener det svarer til at få seertal på tv for hele dagen, i stedet for reklameblokken.

"Det forhindrer en professionalisering af markedet, når vi ikke kan lave indkøb på samme grundlag, som de kan på for eksempel tv. Det er begrænset, hvor mange annoncekroner, man vil sende et sted hen hvor der ikke er ordentlig dokumentation," siger Paw Saxgren.

Til det angreb svarer Christian Peytz afværgende og lægger ansvaret hos de enkelte medlemmer, net-medierne.

”Min holdning har hele tiden været, at det tjener medlemmernes interesse at åbne op for rapportering af undersites”, siger Christian Peytz.

Foreningen af Interaktive Medier, FDIM har blandt andre de store bladhuse, magasinforlagene og TV 2, som medlemmer. Fælles for dem er, at de på andre medier i deres portefølje, dagblade, magsiner og tv, har en standardiseret og detaljeret måling af læser- og seertal.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også