Mediefusioner er fuset ud

Mange virksomheder i mediebranchen slås med høj gæld, og det er en hindring for ellers tiltrængte fusioner.
Jacob Brejnebøl Knudsen

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

Egentlig burde tidspunktet være det rette at opkøbe virksomheder. Priserne er i bund, men der sker ikke rigtig noget på fusionsfronten i mediebranchen for tiden.

Og ifølge nyhedsbureauet Reuters skal man hen til 2011, før man atter kan forvente store opkøb eller fusioner i branchen.

Lave priser - men høj gæld følger med
Selv om det er muligt at købe medievirksomheder til relativt lave priser for tiden, følger der nemlig næsten per definition et gældsbjerg med ved et opkøb - og gæld er alt andet end i høj kurs i det nuværende kapitaltrængte marked.

Samtidig kommer der hele tiden færre penge strømmende ind, og det sætter fusionspausen yderligere i relief.

Små og store forventninger
Derudover er der stadig for stort et spænd mellem købers og sælgers forventninger. Med de nuværende lave priser skal man være presset helt ud over kanten for at være villig til at afstå forretningen til tilbudspris.

På en konference i London i går mente Geoffrey Austin, medieanalytiker fra Deutsche Bank, ligefrem, at der kommer gang i fusioner og opkøb igen - og i hvert fald ikke før aktiemarkederne er steget betragteligt, og selv da er håbet spinkelt.

Få fusioner
I de seneste 12 måneder er der kun sket otte større fusioner og 83 siden januar 2006, ifølge en statistik der blev fremvist på konferencen.

Mens opturen stod på har mange virksomheder været på lånemarkederne for at kunne finansiere omlægninger i branchen som svar på, at publikum forlader de traditionelle medier til fordel for internettet - og da den økonomiske nedtur så satte ind, faldt annoncekronerne væk, og gælden stod tyngende tilbage.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også