Oplag: Smæk til Ekstra Bladet og B.T.

Maj måned bød på et gigantisk oplags-gok for tabloidaviserne. I gennemsnit solgte Ekstra Bladet næsten 11.000 færre aviser på hverdage.
Louise Reseke,Per Fanefjord Laursen,Tine Brødegaard Hansen

Ekstra Bladet og B.T. stod til syngende oplags-øretæver i maj. Værst ser tallene ud for Ekstra Bladet, der i alt solgte 261.912 færre aviser på hverdagene i forhold til maj sidste år, mens B.T. indkasserede et oplagsfald på 211.776 stk. på hverdagene i maj.

Omregnet betyder det, at Ekstra Bladet solgte knap 11.000 færre aviser på hverdagene i maj i år i forhold til sidste år, og dermed mistede en daglig omsætning på godt 150.000 kr. i løssalg på hverdagene (ved en stykpris på 14 kr.). For B.T.'s vedkommende betød det, at det daglige salg lå 9000 under sidste år på hverdagenen - et omsætningsfald på 123.500 kr. dagligt fra mandag til fredag.

Ifølge chefredaktør Poul Madsen skyldes det gigantiske dyk dog ikke en særskilt ringe maj i år, men til genæld en rigtig god maj sidste år.

"Vi havde en exceptionel god maj måned sidste år, hvor Fritzl-sagen begyndte, med Anni og Erik og med historien om drengen Oliver, som vi også fulgte meget intenst, og det gav os et meget stort udsving oplagsmæssigt. Jeg ville da gerne have solgt lige så mange aviser i år, men her har vi altså haft det samme stabile oplag som i april. Det betyder ikke, at det er et let marked, men det positive mellem de mørke skyer er, at vores løssalg har lagt afstand til B.T., vores oplagsfald er stabiliseret - og så er vores nye søndagsavis også kommer rigtig godt fra start," siger Poul Madsen.

Ifølge printdirector i Mediaedge.cia, Jane Ravn, giver det ikke mening at lave alt for firkantede oplagssammenligninger for løssalgsaviser som B.T. og Ekstra Bladet.

"Oplaget for en avis som Ekstra Bladet svinger meget, for løssalgsavisernes salg afhænger af, hvad de kan sætte på spisesedlen i modsætning til morgenavisernes oplag, hvor ca. 90 pct. udgøres af abonnementer," siger Jane Ravn.

Carats Print Director Kim Ponsaing vurderer, at nedgangen i oplag på 10-11 procent for B.T. og Ekstra Bladet skyldes to ting.

Han peger på, at begge avishuse i den seneste periode har kigget intenst på ”ikke rentable” abonnenter, hvilket i sig selv står for ca. tre til fire procent.

"Derudover anser jeg nedgangen som en naturlig del af overforbruget af specielt formiddagsaviser. Samtidig nyder gratisaviser medvind i en periode, hvor tid og økonomi ikke hænger sammen for forbrugeren."

Mange af de traditionelle læsere konverterer til f.eks. MetroXpress, lyder hans teori.

"Jeg noterer mig, at MetroXpress går marginalt frem i oplag, men det er tydeligere på læsertal, hvor MetroXpress har en 15 procents fremgang i læsertal fra maj 08 til maj 09. Den fremgang skal hentes fra andre aviser, og her ser det ud som om, at det er formiddagsaviserne der må bøde," siger Kim Ponsaing.

Kigger man på den procentvise tilbagegang for Ekstra Bladets og B.T.s oplag for februar, marts og april er oplagsdykket mindre i forhold til samme periode sidste år. Ekstra Bladet er dalet i alt 7,3 pct - mod 8,4 pct. i samme periode sidste år, mens B.T.'s oplag er faldet 11 procent i de tre måneder i år - mod 3,7 procent i samme periode sidste år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også