Roskilde vil være mere end musik

Musikken er fortsat i centrum på Roskilde Festival, der imidlertid markedsfører sig mere og mere på alt det udenom.
Zandra Damsgaard

Om mindre end to uger vil antallet af mennesker i Roskilde Kommune blive fordoblet, iglotelte vil skyde op som paddehatte så langt, øjet rækker, og den gamle købstads store dyrskueplads vil være omdannet til et kludetæppe af mennesker og musik – i netop den rækkefølge.

Festivalen gør nemlig i stadig højere grad et nummer ud af at profilere sig på alt muligt andet end sit musikalske ophav.

”Der sker en langsom bevægelse mod at fortælle mere om, hvad der foregår ved siden af musikken. Hovednavne betyder i dag ikke noget særligt – de spiller alle mulige steder. Vi skal gøre opmærksom på, at det her ikke bare er en række endagskoncerter efter hinanden,” siger festivalens talsmand Esben Danielsen til MediaWatch.

Vil have hele pakken
Differentieringsstrategien går ud på at markedsføre Roskilde Festival som en ottedagesbegivenhed, hvor musikken udfylder de fire af dagene. Ikke fordi musikken er blevet mindre vigtig for festivalen, men fordi publikum i stadig større grad efterspørger hele pakken.

Overskuddet fra festivalen går hvert år velgørende formål, og i år har Roskilde Festival sammen med Folkekirkens Nødhjælp sat fokus på ofre for effekterne af de globale klimaforandringer i Bangladesh og Indien.

”Vi fokuserer i dag på det hele, og der er et stort fokus på, at overskuddet gives til klimatiltag. Det giver faktisk sig selv, for vi fortæller den historie, folk i forvejen fortæller hinanden. Når det er sagt, er musikken selvfølgelig altid centrum,” understreger Esben Danielsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også