Montgomery: Vi har ét år

På en mediekonference fremhævede David Montgomery Lisbeth Knudsens som forgangskvinde for Mecoms nye forretningsmodel. Medieekspert Piet Bakker kalder det ren panikløsning.

Mecom-direktør David Montgomery gav i går et langt oplæg på Media Fact-konferencen i Holland om medierne fremtid. Her efterlyste han især en kommerciel omstillingsparathed fra journalisternes side, og status quo ifølge David Montgomery var ikke til at tage fejl af:

"Den model, hvor én gruppe mennesker producerer én type indhold til kun ét medie, der ender hos en læser, har officielt spillet fallit.”

Han brugte lejligheden til at gøre reklame for, hvad der på det seneste synes at være blevet hans forretningsmæssige mantra: mikrobetaling for netindhold.

"Den nye forretningsmodel for Mecom er, at alle avisforretninger skal øge produktiviteten enormt ud fra et markant reduceret udgiftsniveau. I direkte tale betyder det at færre mennesker skal levere flere produkter og få indtjening fra nye kilder," lød det fra Montgomery på gårsdagens mediekonference i Amsterdam.

Lisbeth går forrest
Koncernchef i Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, forklarede for nylig mere om, koncernens kommende "infoshop", som er et af fem initiativer, der via mikrobetaling skal skaffe Berlingske nye indtægtsstrømme.

"Det er ikke længere nok, at dør til dør-avisernes overlevelse afhænger af få, tilfældige annoncører. Lisbeths nye model indeholder fem forskellige produkter, hvoraf fire indeholder online servicebiblioteker, der på den måde ganske omfattende servicerer et meget lokalt nærområde, hvor alle produkter er forbundne og promoverede på tværs af hinanden," sagde David Montgomery i talen og henviste dermed til det researchstof, som Lisbeth Knudsen altså forventer, skal være med til at understøtte Berlingske Medias forretning.

Og der er ikke meget tid at gøre godt med, før den nye model skal være implementeret.

"Sidste år ville jeg have sagt:’giv os fem år," men i dag er det ikke længere en mulighed. Vi har ét år til at forvandle virksomheden," sagde David Montgomery.

Mikrobetaling er ren utopi
Den megen snak om mikrobetaling forundrer imidlertid den hollandske medieekspert Piet Bakker, som mener dagbladenes forestilling om at kunne tjene penge på netindhold er ren utopi. Særligt i Danmark.

"Jeg synes, hele diskussionen om mikrobetaling på baggrund af Rupert Murdochs udmeldinger, viser hvor panikslagne dagbladene er. En person, der før blev anset for at være utroværdig, får pludselig gudestatus, fordi han siger, at han nu vil vi tage penge for indhold på nettet. Det viser bare, at dagbladene selv mangler strategi og ledelse," siger Piet Bakker.

Han tilføjer, at det i større lande som USA og England måske kan lade sig gøre, men med Danmarks cirka fem mio. indbyggere, har han meget svært ved at anse det for en forretningsmodel, som vil give et afkast af nogen betydning. Og i tilfældet David Montgomery har Piet Bakker ikke meget tilovers for de seneste udmeldinger, som han mener kun kan ses i lyset af de store økonomiske vanskeligheder, Mecom har befundet sig i.

I sin tale fremhævede David Montgomery dog flere gange Danmark som Mecom-forgangsland på onlineområdet. Her afslørede han, at forventningerne til Berlingske Media var, at indtjening på online ville overstige Norge med cirka 14 procent i 2009.

"Jeg er begejstret over muligheden for en transformeret avisindustri, der ser print som ét element i et bredere indholdsudbud til forbrugere og annoncører. Jeg er også realistisk nok til at vide, at uden radikale forandringer, så vil de fleste af de historiske avistitler ikke overleve dette kvarte århundrede ud. Den traditionelle økonomiske avismodel er ikke bare gået i stykker, den er ulevedygtig," sagde David Montgomery.

Læs hele David Montgomerys talen fra konferencen her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også