Kanon regnskab fra Carat

Carat bekræfter i et flot 2008-regnskab den positive udvikling for mediabureauerne generelt. Annoncørerne køber flere timer.
Ole Enggaard

I rækken af regnskaber fra mediabureauerne udkom Carat Danmark forleden med et 2008 resultat, der i vækst langt overstiger annonceudviklingen. Samlet endte Carat med en omsætning på 1.167 mio. kr, en stigning fra 2007 på 15,3 procent. Bruttoanvancen voksede med næsten 30 procent og resultatet for 2008 endte på 16,7 mio. kr.

Carat's nøgletal viser tydeligt, at mediabureauet er godt på vej til at frigøre sig fra annoncekonjunkturernes op- og nedture og samtidig udvide sine forretningsområder og samarbejder med  annoncørerne.

"Det, som står højt for tiden, er accountability, og det vinder vi på. Marketingchefer og marketingdirektører efterspørger rådgivning baseret på fakta og tryghed," siger administrerende direktør Mads Bredal, Carat.

Carat kom godt ind i 2008. Mediabureauets kundeportefølje blev styrket med blandt andre Kellogg's, Matas, Pandora og Storck. Samtidig steg den samlede omsætning blandt eksisterende kunder på trods af det globale knæk i investeringskurven i sidste kvartal af 2008. 

Kraftig vækst i timebetaling
Med en vækst i bruttoavancen på 27,9 procent til 81,1 mio. kr. har Carat evnet at få stadig mere ud af deres omsætningskroner. Time- og projektafregning steg ifølge Mads Bredal med cirka 40 procent. Det er særligt den 42 mand store online afdeling og Carat Danmarks nye initiativ med kommunikationsplanlægning i fire-mands besætning i underselskabet Deep Blue, der skaber vækst i timeafregningerne.

"Vi bevæger os fra at være mediarådgivere til at være kommunikationsrådgivere. Antallet af konsulentbaseret ydelser, analyse, strategi eller kommunikationsrådgivning, er steget," siger Mads Bredal.

Mediabureauerne bevæger sig generelt - og i særdeleshed Carat - længere ind i annoncørernes strategiske hverdag. Marketingafdelingerne bliver stadig mindre bemandet, mens opgaverne bliver mere komplicerede og omfattende. Det fænomen kaster opgaver ud til underleverandørerne. Ifølge Mads Bredal er det den primære årsag til stigningen i Carats konsulentydelser.

Reklamebureauer sidder på hænderne
Samtidig nyder mediabureauerne godt af, at reklamebureauerne i nogen udstrækning sidder på hænderne. Carat er uafhængig og ikke, som tilfældet er med de fleste mediabureauer, ejet i sammenhæng med internationale reklamebureau-kæder.

"Mediabureauerne har været dygtige til at rådgive om optimering af salg og indtjening hos annoncørerne. Reklamebureauerne har tilsyneladende ikke været gode til at tilgodese det behov. Mediabureauerne har været bedre til veldokumenteret rådgivning i forhold til kundernes behov, derfor lægges flere opgaver nu på mediabureauerne end for 2 år siden," lyder det fra Mads Bredal.

Et lille dyk i år
Brancheforeningen DRRB indsamler månedligt mediabureauernes omsætning fordelt på mediagrupper. Opgørelsen af første kvartal viser, at godt hver femte mediakrone er væk i forhold til 2008. På trods af nedgangen i annonceomsætningen fastholder Mads Bredal en positiv tro på regnskabsåret 2009.

"Vi forventer et lille dyk i år, men kombineret med vores reduktion af omkostninger, tror jeg vi lander tæt på sidste års resultat," slutter Mads Bredal, Carat.

Carat Danmark omsatte i 2008 for 1.167 mio. kr. med i gennemsnit 62 ansatte.
Bruttoavancen steg med 15,3 procent til i alt 81,1 mio. kr. Resultatet for 2008 voksede med 62,1 procent til 16,7 mio. kr.

Carat Danmark ejes af Aegis Plc, noteret på London Stock Exchange. Den uafhængige mediabureaukæde er repræsenteret i 63 lande med samlet 4.600 ansatte. Carat Danmark har kontor i København. Mere information på carat.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også