Messerschmidt-kampagne til 3 mio. kr.

Dansk Folkeparti har sat alt ind på at få spidskandidaten Morten Messerschmidt ind i Europa-Parlamentet. Pris: 3 mio. kr.
Zandra Damsgaard

På togstationerne, på busserne, i gadebilledet, på internettet, i aviserne. Den mest massivt eksponerede kandidat til Europa-Parlamentet er paradoksalt nok modstander af EU.

Dansk Folkepartis spidskandidat Morten Messerschmidt har de seneste uger nærmest været allestedsnærværende, ledsaget af det i sammenhængen provokerende slogan ”Gi’ os Danmark tilbage”, som er lånt fra den afdøde rapper Natasja Saads næsten enslydende hit.

Og det er ikke småting, der er kastet efter den 28-årige folketingspolitikers EU-kandidatur.

Partikassen vil på valgdagen søndag den 7. juli være blevet i alt 3 mio. kr. lettere efter en massiv indsats i trykte medier, online og navnlig i det offentlige rum.

”Vi har satset voldsomt på ’outdoor’, som står for godt og vel en tredjedel af budgettet. Filosofien var synlighed, og man kan være synlig mange steder, men vi vil være der, hvor folk er, nemlig i trafikken og når de køber ind,” siger Dansk Folkepartis pressechef og marketingansvarlige, Søren Søndergaard, til MediaWatch.

Alt på et bræt
Selvom Morten Messerschmidt blot er en af Dansk Folkepartis ti opstillede kandidater, er der ikke brugt mange markedsføringskroner på de partiinterne konkurrenter.

”Det er ikke nogen hemmelighed, at vi kun med nød og næppe kom med ved valget i 2004. Så at man kører på med et kendt ansigt, er også for at give Dansk Folkeparti et godt valg med en sikker plads i Europa-Parlamentet,” fortæller Søren Søndergaard.

Han tror dog på en sneboldeffekt, hvor man ved for alvor at få det eksisterende brand ud over rampen kan skabe nogle positive sideeffekter, i dette tilfælde overskudsstemmer til partiets øvrige kandidater.

”Det er meget nemmere at få en kunde til at blive og købe mere, end det er at få en ny kunde. Det er det samme i politik. Pia Kjærsgaard er jo et ’überbrand’ over alle andre i partiet, så selvfølgelig bruger vi hende massivt i markedsføringen,” forklarer pressechefen.

Også på web-tv
En anden grund til, at partiledelsen op til Europaparlamentsvalget bogstaveligt talt har satset hele puljen på netop Messerschmidt, er ønsket om at signalere, at man tager valget alvorligt.

”Mange af de andre partier sender folk af sted, som enten mangler erfaring eller nærmest er på vej ud af politik. Det er politikere af fortiden, mens Morten er en politiker af fremtiden,” lyder det fra Søren Søndergaard.

Han påpeger, at Morten Messerschmidt i forvejen er Dansk Folkepartis EU-ordfører, og at den nyuddannede jurist er ”et omvandrende leksikon”. Det sidste drager man blandt andet nytte af på partiets EU-hjemmeside, hvor spidskandidaten via web-tv inviterer inden for i ’Mortens EU-skole’.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også