Annoncesalg på SP-optur

Den massive interesse for udbetaling af SP-pengene skærper annoncørernes konkurrence i medierne. Dagbladene melder om styrket annoncesalg i juni på op til 20 procent.
Ole Enggaard

Interessen for udbetaling af SP-pengene giver udsigt til mere end 10 mia. kr. til merforbrug denne sommer blandt forbrugerne. Og konkurrencen om forbrugernes ekstra penge giver medierne en kærkommen sidegevinst på annoncesalget. 

"Det er de større detailhandlere, der er ude og investere, sammen med rejsebureauerne," fortæller annoncedirektør Søren Hyldgaard, Berlingske
Media på spørgsmålet om, hvilke annoncørgrupper, der især er ude og markedsføre sig for at få del i SP-pengene.

Det er vanskeligt at identificere præcist hvor stor en del af sommerens annonceomsætning, der har adresse direkte til danskernes SP-penge. Men sikkert er det, at dagbladene forsøger at tilfredsstille efterspørgslen på annoncer. Berlingske Media har flyttet det traditionelle sommerudsalg frem til midten af juni.

"Vi må udvide sidetallet i aviserne i dagene 18. og 19. juni for at tilgodese den ekstra efterspørgsel på annoncer," er meldingen fra Søren Hyldgaard.

SP-penge har effekt
Jyllands-Posten har ikke planlagt særlige tillæg til at understøtte efterspørgslen, men morgenavisen har til gengæld udvidet salgsindsatsen - med positiv effekt.

"Vi har kontaktet en lang række annoncører med særlige kampagner via telefonen. Og vi kan se fra annoncerne, at udbetalingen af SP-pengene har en effekt," siger annoncedirektør Morten Werge Kallmayer.

Efter et svigtende salg af annoncer i årets første måneder kommer SP-annonceringen som en tiltrængt kilde til indtjening. Ikke mindst fordi sommermånederne traditionelt er en stille periode.

"SP-pengene er interessante for os, fordi de kommer i en periode, vi ellers oplever et annoncedyk," fortæller annoncedirektør Henrik Børjesson, Politikens Hus.

Annoncedirektørerne har endnu svært ved at give et bud på værdien af den ekstra efterspørgsel på annoncer. Men fra Politikens Hus er forventningen en
stigning på mellem 10 og 20 procent i kategorierne, rejser, forbrugerelektronik og detailhandlen i juni måned.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også