Amerikanske aviser i frit fald

Med en omsætning på 5,9 mia. dollars på print i første kvartal 2009 har de amerikanske aviser tabt 29,7 pct. på et år.
MediaWatch

Aviserne i USA løb ind i en syngende lussing i første kvartal, hvor annonceomsætningen på avishusenes printudgivelser faldt med 29,7 pct. i forhold til samme kvartal sidste år. Det fremgår af nye tal fra Newspaper Association of America.

Og avishusene kunne ikke tjene ind på gyngerne, hvad de mistede på karrusellen for online-omsætningen faldt også - dog ikke så stejlt. Med en omsætning på 696,3 mio. dollars halter online 13,4 pct. efter 2008 og det giver en sammenlagt tilbagegang på 28,3 pct. for dagbladene.

Der er tale om den største tilbagegang siden NAA begyndte at opgøre den kvartalsvise omsætning i 1971, men faldet er ikke overraskende. Aviserne begyndte allerede i 2006 at vise de første alvorlige sygdomstegn med en tilbagegang for hele året på 1,7 pct. på print og 0,3 pct. sammenlagt. Det skulle vise sig at blive begyndelsen på en lynhurtig deroute. I 2007 var det samlede fald inklusiv online på 7,9 pct., mens det sidste år blev til et fald på 16,6 pct. Et fald som det altså ud fra det gigantiske minus i første kvartal ser ud til skal fortsætte med endnu større hastighed i år.

På oplagssiden har de amerikanske avishuse præcis som de danske også haft svært ved at fastholde salgstallene. Siden de glade dage i 80'erne er det gået ned ad bakke og i løbet af de seneste fem år er det samlede oplag dalet med omkring 11 pct. på hverdage.

Tallene ligger ikke så langt fra de tilsvarende danske, som man kunne håbe. Her har årets første måneder også vist en grum tilbagegang i avisernes annonceindtægter. Også i England er der varslet blodbad på dagbladsmarkedet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også