Medier i oprør over 'annoncetyv' på nettet

Download et program til computeren og erstat tilfældige bannerannoncer med nogle, der giver pengene til godgørende formål. Sådan lyder tilbuddet fra Aidonline, der møder hård kritik.
MediaWatch

"En online indsamlingsbøsse". Sådan kalder det danske initiativ Aidonline sin net-tjeneste. Aidonline har indgået aftaler med 12 velgørende organisationer, der har til formål at udskifte kommercielle annoncer på for eksempel mediesites med annoncer fra Aidonlines annoncører, som donerer annoncepengene til et velgørende formål efter brugerens valg.

Ifølge Berlingske Business vil over en million danskere modtage tilbuddet i deres email i dag.

Men direktør for JP Medier, Jens Nicolaisen, er ikke begejstret ved udsigten til, at Aidonline blokerer for de annoncer, der skal sikre indtjeningen på mediernes sites. Han siger til Berlingske Business:

"Det lyder fuldstændig uhørt. Jeg nægter at tro, at det er tilladt. Men nu må vi lige kigge nærmere på sagen. Jeg har meget svært ved at se, at det er en farbar vej for dem."

Også Christian Strand, der er Group Interactive director på mediebureauet IUM, er i et blogindlæg på Mediawatch gået til angreb på Aidonline:

"Som alle bør kunne regne ud, så koster det penge at lave godt indhold på nettet. Der skal betales serverudgifter, lønnes journalister, betales husleje osv osv. Når nu AidOnline begynder at stjæle af mediernes reklamepladser betyder det faldende reklameindtægter hos medierne, mindre penge til at lave det gode indhold…og så begynder brugerne at forsvinde. Den onde spiral der kun kan ende i lukning er startet!"

Også comon.dk har skrevet om Aidonline.

80 procent af Aidolines annonceindtægter ved brug af det nye computerprogrammet doneres til organisationerne, 20 procent går til drift af virksomheden.

- TBH 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også