Mediechefer: netnyheder skal koste

Mediecheferne i en række af landets store medievirksomheder tror ikke på, at alle former for nyheder fortsat er gratis om fem år.
MediaWatch

Medierne kæmper for tiden med at få netnyhederne til at blive en fornuftigt forretning i fremtiden. Gratismodellen har spillet fallit, mener flere mediechefer.

Lisbeth Knudsen (Berlingske Media), Lars Munch (JP/Politiken), Leif Beck Fallesen (Dagbladet Børsen), Per Lyngby (Nordjyske Medier), Erik Bjergager (Kristeligt Dagblad) og Jesper Grønholdt (TV3) er alle enige om fremtidsudsigterne for netnyheder. Om fem år mener direktørerne, at især nyheder om nichestof vil koste penge. De generelle nyheder tør ingen dog satse på at få penge for.

Det skriver Berlingske Tidende.

”Der er så stort udbud på nettet, at hvis vi lukker for nyhederne, så opstår der bare kopiprodukter andre steder,” siger koncernchef hos Berlingske Media, Lisbeth Knudsen til avisen.

Til spørgsmålet om nettet vil være den primære indtægtskilde om fem år, svarer Lars Munch, at det ikke er usandsynligt. Især for en avis som Ekstra Bladet, der har mange besøgende på nettet. For morgenavisernes vedkommende er han dog mere skeptisk.

”Den nød vi alle skal knække, er at finde balancen, hvor det, vi udbyder er så tilpas interessant, at læserne er indstillede på at betale for det,” udtaler han.

Mediecheferne er måske enige om at foræringsmodellen på nettet ikke længere er økonomisk holdbar, men hvordan indtjeningen skal genereres, er der delte meninger om.

Hos Dagbladet Børsen tror Leif Beck Fallesen ikke på mikrobetaling, fordi det efter hans mening er lig døden for abonnementsmodellen.

"Man kan ikke køre begge dele sideløbende" siger Leif Beck Fallesen til Berlingske Tidende.

Mens Nordjyske Mediers direktør Per Lyngby slet ikke er overbevist om, at nettet som forretningsmodel nogensinde vil kunne sammenlignes med dagbladets. derfor har han heller ingen planer om, at Nordjyske Medier skal være frontløber på området, udtaler han til Berlingske Tidende.

- MFH
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også