DR: Styrk alle danske medier

DR er det stærkeste bolværk mod et udenlandsk mediepres, der truer vores kulturforbrug, vil det lyde i DR's mediepolitiske udspil, der kommer til efteråret.
Per Fanefjord Laursen

DR's politiske oplæg er langt fra færdigt og klar til en nærmere debat, men Kenneth Plummer vil gerne tale om nogle af de generelle temaer, der præger overvejelserne.

"Ledelsen og bestyrelse i DR er i fællesskab i gang med at fastlægge vort syn på fremtiden, og det vil vi dele med omverden til efteråret. Vi bruger meget krudt på at forholde os til, hvordan vi tror, fremtiden vil se ud på medie- og kulturområdet," siger Kenneth Plummer, der først til efteråret præsenterer DR-udspillet - sandsynligvis i september måned, hvor professor Anker Brink Lunds ventede, potentielt sprængfarlige scenarier om en ny fordeling af mediestøtten - herunder også licensen - kastes ind i debatten..

Public service som bolværk
Én af DR's grundargumenter i udspillet bliver helt klart, at de store og små globale medieaktører, der gør sig gældende i Danmark, truer både DR og den private sektor - og endda hele den danske kultur.

"Google, YouTube, eBay og Facebook går nu også ind i små geografiske markeder, og det presser dansk medie- og kulturforbrug. Vi mener, at et modtræk er at sikre, at dansk public service står stærkt. Det har DR muligheden for. Man styrker ingen ved at svække DR," lyder et kernebudskab fra Plummer til politikerne.

"Alle danske medier og mangfoldigheden i alle mediekategorier bør styrkes i næste forlig," siger han og refererer til, at den danske programandel på TV 2 er faldende, således at DR som de eneste har mere end 50 procent dansksprogede programmer.

Udspil: DR i flere alliancer med private
Hvad enten DR vil det eller ej, er DR's online-aktiviteter et emne, der interesser kulturministeren og mange andre i mediebranchen.

"Det er vigtigt, at DR er stærkt til stede online. DR's udbud online leverer en række ting, som er unikke, som ikke er interessant at levere for andre, til eksempel alle de ting, vi laver for børn og ældre - altså, den ikke-kommercielt attraktive gruppe," siger Plummer.

DR har, ifølge Plummer, ikke de store planer om at reagere på bl.a. Danske Dagblades Forenings skarpe kritik af konkurrencen fra DR-online i sit politiske udspil.
Det er ikke DR, men de globale online-aktører, der er fjenden, vil budskabet være til medieordførerne.

Men enkelte nye toner lyder der til politikerne. DR har meldt ud, at man gerne vil udlicitere mere online produktion, ud over spil. Kenneth Plummer minder om, at DR allerede udliciterer ganske mange opgaver, og det er naturligt, hvis mere kommer ud i produktion.

Det nye blødgjorte budskab fra generaldirektøren til politikerne lyder, at de private bør opfatte DR som en samarbejdspartner.

"Selve online-mediet lægger op til mere samarbejde og alliancer med private aktører, og det vil vi gå mere ind i på sigt. På Dr.dk/sundhed viser vi jo nu, hvordan vi samarbejder med alle andre udbydere af det vigtige sundhedstof online."

Derudover kan medieordførerne forvente, at DR's politiske argumentation fortsat vil basere sig på, at DR uden begrænsninger skal være til stede på alle relevante platforme, skiftevis med bredt og smalt indhold.

Klar til TV 2-regioner hvis det ønskes
Der kan spores en bred politisk interesse for at stimulere den regionale/lokale mediedækning. Flere medieordførere ser en tid for sig med svækkede lokale aviser, stigende globalisering, kombineret med at kommunerne, folk bor i, er blevet meget større.

Det er et muligt nyt punkt i DR's mediepolitiske oplæg, som Plummer gerne uddyber. Det nære ligger DR på sinde.

"Vi har allerede regional dækning i de 11 regionale i P4-flader, og vi prøver at dække hele Danmark i tv-nyhedsprogrammerne. På P4-regionerne planlægger vi at styrke de sites, der hører til hver region, hvor vi gerne laver mere regionalt - og lokalt stof."

Hvis der kommer et politisk ønske under forhandlingerne om, at DR af forskellige årsager bør overtage rollen som "vært" for de selvstændige regioner, er Plummer lydhør.

"Vi ville da gerne kunne lave mere tv fra hele Danmark. Men skulle vi sende regionalt på DR1, vil det kræve nogle væsentlige investeringer."

DRs radiopolitik ligger fast
DR har længe haft sine visioner for fremtidens radioudviklingen liggende i skuffen, og hvis alt går vel, er der lagt en politisk slagplan for radioområdet, når de store medieforhandlinger indledes.

Mislykkes det, vil DR's udspil på det medieområde givetvis indeholde en serie forslag, der samlet vil styrke alle radioer. DR's generaldirektør ser gerne nye tiltag, der kan sikre en stærkere privat sektor - vel at mærke med den betingelse, at DR beholder FM4-koncessionen. DR håber mest på politiske tiltag, der kan sætte fuld fart på programudvikling og udbredelse af DAB.

”DAB er fremtiden med mange flere landsdækkende frekvenser, og det er godt for public service og de kommercielle radioer,” siger han. Han har selv foreslået en FM-slukning om få år - 5-7 år blev nævnt. For at kickstarte det fastlåste, skrantende kommercielle radiomarked tilslutter DR sig en 'lille' replanlægningen af FM-båndet, der skal frembringe et antal bedre sendere, og en løsning på de meget høje koncessionsafgifter, der belaster økonomien hos Radio 100FM og NovaFM/TV 2.

Løbsk digital medieverden
Generaldirektør Kenneth Plummer er ikke videre bekymret for den forestående politiske proces og DR's plads i medie- og samfundsbilledet, når han kigger på det gældende medieforlig, der ifølge ham selv var særdeles "visionært". Der var bred forståelse for DR's interesser i forliget, der bl.a. udmøntede sig i, at DR fik 'go-ahead' til at søsætte fire nye digitale tv-kanaler, inklusive DR Update - og at indføre den medielicens, i stedet for tv-licens, der cementerer DR's ret til at udvikle sig på alle platforme.

Ikke desto mindre må generaldirektøren forholde sig til, at næste forlig skal være relevant og gyldigt helt til 2014. Det er lang tid i en løbsk digital medieverden.

DR's ledelse er i fuld gang med at implementere sin version af 'moderne public service'. Men det er ikke sikkert, at politikerne fortsat er enige i den vision - hverken i regeringen eller oppositionen. Om bestyrelsen er 100 procent enige med ledelsen, kan nok også diskuteres. Dertil kommer EU's mediepolitik. Harmonerer de fælles europæiske mediepolitiske visioner overhovedet med den danske DR-ledelse og dennes syn på verden?
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også