Pilestræde går nye new media-veje

En community-redaktør og en infodata-redaktør er blandt de nye stillinger, der skal sikre mere interaktivitet og kontakt med læserne.
Louise Reseke

Det er 'Fase II', der nu sætter ind på redaktionerne i Pilestræde i den ambitiøse omstillings- (og overlevelses-) proces, der skal forvandle Berlingske Tidende fra traditionelt avishus til en spydspids inden for moderne mediedrift - ikke bare i Danmark, men også i internationelt regi som en del af Mecom Group.

"Vi er det avishus i Mecom Group, der er længst fremme med print-web-integration, integreret newsroom, vores vertikaler og sammenlægningen af annonceafdelingerne, der betyder, at alle nu kan sælge til alle platforme. Fase to, som nu er gået i gang, er det sidste skridt mod fuld integration af web og print, og målet er at bringe os tættere på læserne og kunderne. Vi kan se, at der er en øget interesse fra læserne for at deltage og derfor stiler vi redaktionelt mod i højere grad af interaktion," siger koncernchef i Berlingske Media, Lisbeth Knudsen.

Nye redaktører
I løbet af sommeren bliver der derfor oprettet en række nye og new media-målrettede funktioner i Pilestræde.

"Der kommer blandt andet en community-redaktør, som hver dag skal tænke i og få ideer til, hvordan vi kan involvere læserne. Derudover bliver der også oprettet en stilling som infodata-redaktør, der skal bidrage med en ny type indhold, som ikke nødvendvis er journalistisk. Det kan være tal og statistikker og andet indhold, der også kan belyse begivenheder og baggrund," siger Lisbeth Knudsen.

Derudover ser en ny type nyhedsredaktørstilling, der integrerer print og web i højere grad, også dagens lys. Og fremfor to daglige redaktionsmøder skal der fremover holdes flere redaktionsmøder hen over dagen, fortæller koncernchefen. Stillingerne bliver besat internt - ressourcerne skal findes ved "omlægninger", ikke i flere hænder.

Kommerciel fornyelse
Også kommercielt er der fornyelser på vej i Pilestræde, men her holder Lisbeth Knudsen kortene tættere ind til kroppen.

"Det handler om web-tv formater og forskellige nye betalingsmåder og annonceformater. Mere kan jeg ikke sige på nuværende tidspunkt," siger Lisbeth Knudsen.

Berlingske Media har allerede meldt ud, at man kaster sig ud i mikrobetaling på nettet til efteråret, og er med i den klub af avishuse, der tester ny fælles standard for wev-tv annoncering.

I går var der dog premiere på én form for annoncemæssig nyskabelse, da der krøb en hær af myrer rundt på forsiden af både Berlingske Tidende og Urban - i forbindelse med en annonce for HK, som var at finde længere inde i aviserne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også