Norsk TV2 hårdt ramt af digitalisering

Norsk TV2, som ejes halvt af Egmont, har tabt 7 procent af tv-markedet efter digitaliseringen og slås nu for at optimere forretningen midt i krisen.
MediaWatch

Bakkenettet, nordmændenes ord for det jordbaserede digitale sendenet, har kostet den halvt Egmont-ejede TV2 dyrt, skriver Børsen MedieMarked. Stationen regner med et annoncedyk på 17 pct (350 mo norske kroner) i år, og det skyldes ikke kun finanskrisen.

"Vi har oplevet en meget betydelig ændring efter det digitale net blev åbnet. Det var ikke uventet at det ville ske, men det har været dramatisk. Vores hovedkanal har således oplevet at markedsandelen er faldet fra cirka 30 til cirka 23 procent på et år," siger Alf Hildrum, TV2s topchef, til Børsen.

Faldet skyldes at TV2 på grund af Bakkenettet er blevet ligestillet med konkurrenterne, når det gælder penetration, og det har konkurrenterne i den grad forstået at udnytte.

Ifølge medieanalytiker Henrik Schultz vil TV 2 i Danmark ikke blive ramt i helt samme omfang, fordi de øvrige kanaler i Danmark allerede har større udbredelse, end det var tilfældet i Norge før det analoge sluk. Men heller ikke herhjemme vil TV 2 gå ram forbi og moderkanalen må forvente et dyk, forklarer han.

- MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også