TV 2 Radio knækkede Per Mikael & Co.

Opgaven med TV 2 Radio blev undervurderet i en grad, der langt hen ad vejen udløste TV 2's økonomiske og ledelsesmæssige deroute, viser Rigsrevisionens TV 2-rapport.
MediaWatch

I den byge af kritikpunkter, der fylder den 50 sider lange rapport fra Rigsrevisionen om TV 2's økonomi, så er der én rød tråd, nemlig TV 2 Radio, der ikke bare sendte virksomheden økonomisk på retræte, men også udstillede det ledelsesmæssige fejlgreb under den tidligere direktør, Per Mikael Jensen. Det skriver MediaWatch chefredaktør, Ole Nørskov i en analyse af rapporten.

Per Mikael Jensen var under stort politisk pres for at erhverve radioen og få TV 2 i radio-æteren som løftestang for resten af det kommercielle radiomarked. Han - og resten af direktionen - undervurderede imidlertid opgaven fatalt. Radioen fik ikke den opmærksomhed, opgaven krævede - bl.a. fordi der som bekendt blev søsat en stribe andre projekter samtidig.

"Problemet med investeringer i 'Vi med Hund' og Momondo og lancering af TV 2 Forlag m.m. var for mig at se mest, at de kostede tid, likvider og kræfter på et tidspunkt, hvor der var brug for fuld opmærksomhed om TV 2 Radio. De mange aktiviteter var med til at forøge gælden og belaste likviditeten – og for en række aktiviteters vedkommende kan man vel sige, at deres potentiale var for begrænset til, at man behøvede spilde tid og penge på dem lige præcis på dette tidspunkt," skriver Ole Nørskov.

"Umiddelbart ser det for mig ud til, at lanceringen af TV 2 Radio reelt umuliggjorde yderligere investeringer – og det handler som forklaret ovenfor ikke kun om penge, men også om ledelsesressourcer. Så konklusionen må være, at News og Sport ikke i sig selv var dårlige beslutninger – så langt fra. Men i situationen var de yderst tvivlsomme.

Samtidig skete der en voldsom udskiftning i ledelsesrækkerne, hvis timing set i lyset af gigant-opgaven med TV 2 Radio var et fejlgreb, der svækkede fundamentet.

"Når nu det ikke kunne være anderledes med radioen skulle ledelsen have haft 100 pct. fokus på den helt afgørende lancering. I stedet blev der spildt tid og penge på et utal af projekter – og ikke mindst på ledelsesmæssige opgør med hele det yderst kompetente lag af ledere lige under direktionen. Èn for én gik de – hvad enten de blev presset ud eller ej. Bo Damgaard, Morten Stig, Anne Engdal, Rune Bech og alle de andre."

Udgifterne på TV 2 eksploderede i 2007 i forbindelse med de mange investeringer. 1. januar 2007 stod der 301,6 mio. kr. på TV 2-bankbogen – d. 31. december var saldoen på minus 248,9 mio. kr. Læs mere i analysen "Per Mikael versus Rigsrevisionen" her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også