Politiken tjener stort på Plus

En årlig fordobling af omsætningen de seneste år har gjort læsershoppen Politiken Plus til en vigtig del af den samlede forretning.
Michelle From Hoxer

Online indkøbsportaler er efterhånden blevet en uundværlig del af de ellers så trængte dagbladsforretningers indtjening. Det gælder både for Berlingske og Politiken. Hos sidstnævnte har cirka 120.000 abonnenter et Politiken Plus-kort, som giver mulighed for rabatter på alt fra cykelhjelme til udlandsrejser i den online indkøbsportal.

Siden dagbladet for fem år siden begyndte at satse på forretningsdelen, der reelt har eksisteret siden 1970’erne er forretningsområdet vokset hastigt.

”Vækstraterne er mere end fordoblet gennem de seneste år, og der ligger ikke en uvæsentlig del af vores omsætning i Politiken Plus,” lyder det fra Poul Skøtt, salg- og marketingdirektør hos Politiken, som er godt tilfreds med den måde, den online indkøbsportal har udviklet sig på.

”Det er sjovt at være i en del af virksomheden, som også har nogle eksplosive vækstrater, for det er vi ikke så begunstigede med i det daglige,” siger Poul Skøtt, der også har ansvaret for blad- og annoncesalg.

Knowhow tager tid
Berlingske Media opererer, ligesom konkurrenten, også på det kommercielle side af dagbladsforretningen, og her har man siden 2007 haft læsershoppen ”Lidt Mere”. Marketingdirektør Mark Hammerich har store forventninger til netop dette forretningsområdet.

”Nu har vi har været i gang et stykke tid og begynder at kunne se rigtige interessante vækstrater. Det tager tid at opbygge knowhow, men der er ingen tvivl om, at det er et vigtigt vækstområde og vil udgøre en substantiel del af den fremtidige indtjening for koncernen. Hvis man ser bredt på det, udgør området det tredje ben i forretningsgrundlaget,” siger Media Mark Hammerich, som dog ikke vil sætte procentsatser på vækstraterne.

Han understreger, at dette tredje forretningsben ikke kun udgøres af selve læsershoppen som markedsplads, men at det dækker over hele den kommercielle tankegang i forhold til kundernes interesser, som først og fremmest handler om indhold inden for områder som business, livsstil og sport.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også