Berlingske Media trak Mecom ned

Med 25 pct. fald I annonceomsætning er Berlingske Media det Mecom-ejede selskab, der havde det værste første kvartal i år.
MediaWatch

I en børsmeddelelses fra britiske Mecom Group fremgår det, at den samlede annonceomsætningen for første kvartal af 2009 er på 22 pct sammenlignet med sidste år.
Berlingske Media må med sine 25 pct. sige at være medvirkende årsag til det negative annonceresultat for David Montgomerys medieforetagende

Til sammenligning oplevede Mecom-aktiviteter i Holland et fald på 22 pct., Norge 20 pct. og Polen 13 pct.

Mecom er ikke overraskede over resultatet og mener, at den generelle situation ser ud til at blive mere stabil i fremtiden. Den forudsigelse hviler primært på det faktum, at februar annoncemæssigt var den værste måned, hvorefter de følgende har været mere stabile. Det forventes også, at aktiviteterne i Danmark forbedres de næste måneder.

Ved slutningen af april blev den samlede gæld opgjort til 565,5 mio. euro, svarende til et fald på 126,7 mio. euro siden 31. december 2008. Det skyldes primært salget af nordvest norske og tyske selskaber, oplyser børsmeddelelsen.

Mecom forventer desuden at spare 75 mio. euro i 2009 som følge af omkostningsreducering på ni pct., som man i øvrigt regner med vil danne modvægt til nedgangen på annoncemarkedet. Det samlede fald i indtægter er på 45 mio.kr for årets første kvartal.

Læs børsmeddelelsen her.

- MFH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også