Mikrobetaling for artikler til efteråret

Om få måneder vil de første danske mediehuse have indført mikrobetaling på nettet, spår tele-iværksætteren Frank Rasmussen, der står bag nyt mikrobetalingssystem.
Louise Reseke

2009 bliver året, hvor de første danske mediehuse kaster sig ud i at tage penge for enkeltstående artikler online. Det spår tele-iværksætteren Frank Rasmussen, der står bag en ny mikrobetalingsportal, Micropayments.dk, som Frank Ramussen er overbevist om kan vende mediernes forretningsmæssige tomgang på nettet.

"Det er min helt klare overbevisning, at vi har et samarbejde i gang med det første medie efter sommeferien," siger Frank Rasmussen, der ikke vil nærmere ind på, hvilket mediehus der er tale om.

Virtuel valuta
Virksomhederne, der tilmelder sig sitet, kan selv skræddesy, hvordan mikrobetalingen skal skrues sammen på deres eget site.

"For mediehusene betyder det, at de selv kan bestemme, om læserne skal betale per historie, for tidsforbrug, per abonnement eller hvad man måtte ønske. Det er fuldstændig transparent og enkelt - man skruer betalingsmodellen sammen, som man vil," siger Frank Rasmussen, der lægger vægt på, at systemet også giver mulighed for at udstede egen virtuel valuta. Et redskab, der kan knække koden til, hvordan man opdrager læserne til at betale for redaktionelt indhold på nettet, mener han.

"Det betyder, at hvis B.T. f.eks. vil forære sine abonnenter gratis læsning på nettet, så kan de give dem et beløb i en virtuel B.T.-valuta, som ikke koster noget, men som alligevel opdrager læserne til, at indhold koster, og at der bliver trukket noget på en konto, hvis man vil læse artikler på nettet," siger Frank Rasmussen.

For medierne betyder det også, at de kan få et konkret og brugbart redskab til at kortlægge, hvilke artikler læserne rent faktisk vil betale for og hvor meget, mener han.

"Som mediehus kan du sætte dig ned og lægge en målrettet strategi, der er baseret på - ikke hvad der giver klik og trafik, men hvad folk faktisk vil betale for. I dag har medierne kun klikraterne at gå efter, her får de et redskab, der entydigt kan fortælle, hvad læserne vil betale for," siger Frank Rasmussen, der har tjent sin formue i telebranchen på lavpris mobilselskaberne Telmore og Bibob. Og erfaringerne derfra er en af grundstenene i Micropayments.dk.

"Det skal være nemt og gennemskueligt og kun kræve ét klik at bruge. Ellers gider folk ikke. Det er de erfaringer, vi har med fra telebranchen - vi ved, hvad det er, forbrugeren vil have. Folk vil ikke sidde og hive kreditkort frem, hver gang de skal betale, det skal være helt enkelt at gå til, og sådan bliver det også med Micropayments," siger Frank Rasmussen.

Annoncefinansieret
Det er stort set gratis for virksomheder, der vil sælge produkter eller ydelser online, og deres kunder at bruge Micropayments. Frank Rasmussens egen indtjening skal komme fra anoncering, "en model ala Google," som han siger.

"Vi vil ikke røbe detaljer fra selve den kommercielle forretningsdel, men annonceindtægter, målrettede kampagner, markedsundersøgelser m.m. er vigtige nøgleord."

Mikrobetalings-konceptet er baseret på en ny standard, der er udviklet af Google og Microsoft, og det er et af de kort, som Frank Ramussen er rigtig glad for at have på hånden.

"Vi kommer til at investere mange penge i det her, inden det giver afkast, men det vigtige for os er at være first mover her, og det er vi."

Micropayments.dk er foreløbig i luften i en dansk testversion på www.micropayments.dk, men versioneringer ligger klar, så konceptet kan rulles ud globalt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også