Et kig ind i fremtiden

Hvordan ser fremtidens nyheder ud, og hvordan udvælger vi vores informationer? Her kan du se 10 bud på fremtidens medietrends.
Henrik Hindby Koszyczarek

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

Den daglige avis vil få det svært, da vi i fremtiden i højere grad selv vil sammensætte vores nyheder. Sådan lyder det fra firmaet Firstmove, der forsker i trends.

Gennem dybdegående interview med en gruppe personer har firstmove i løbet af foråret undersøgt, hvordan vores medieforbrug kommer til at se ud i fremtiden.

Ikke nok med at vi i højere grad selv vil sammensætte vores nyheder – vi vil også stille større krav til de medier, der leverer nyhederne.

Her kan du se de 10 medietrends, som vi vil gå i møde i fremtiden:

Quality media: Vi vil i højere grad kræve niche-præget information af høj kvalitet, som er fagligt eller personligt relevant.

Virtual reality: Man vil ikke længere skelne mellem den virtuelle og den virkelige verden. Man vil tale om, at man har shoppet – ikke om man har shoppet online eller i en fysisk butik.

iMedia: Brugerne bliver i endnu højere grad deres egne redaktører og vil selv sammensætte deres nyheder ved at lede på blog og feeds.

Intelligent media: Brugerne vil have medier, der tør specialisere sig.

Den etiske revolution: I takt med at alle kan producere nyheder på internettet, bliver det vigtigere for brugerne at få troværdige nyheder frem for ”breaking news”.

MSR – Media Social Responsibility: Det vil ikke længere være nok for medierne at tale om og lave programmer om emner som miljø. De skal også selv udvise et socialt ansvar og gøre noget aktivt.

Future news: Brugerne vil have flere nyheder om fremtiden; nye sociale strømninger og indsigt i fremmede kulturer.

Pay by time: Brugerne vil have information-on-demand, hvor de kan få nyheder, når de har tid. Og de vil have lov til at fravælge informationer, de ikke har brug for. Og det er yderst vigtigt, at mediet fungerer, uden at brugeren skal logge sig på eller binde sig til noget. Desuden vil brugerne have målrettede reklamer om produkter, der interesserer dem.

Bottom up: Flere og flere medier lader folk komme til orde uden at have en ekspertise inden for et givent område, og det resulterer i, at medier med manglende kvalitetskontrol lader hvem som helst agere eksperter. En tendens brugerne i fremtiden vil tage afstand fra: De vil gerne tage del i formidlingen, men de kræver kvalitet.

Slow off: Brugerne vil være online "on the move" med flere medier, man kan benytte på farten. Medierne skal indeholde målrettede informationer: For eksempel skal håndværkeren kunne få instrukser fra mediet. Pointen er specialiseret og målrettet viden, når man ønsker det, uanset hvor man befinder sig.

Net frem for tv
Konklusionen er, at brugerne får nemmere ved at få adgang til nyheder og vil have adgang til dem når som helst og hvor som helst.

Via netmedierne kan de selv udvælge nyhederne og i højere grad deltage i debatterne omkring dem, og derfor vil der blive stillet større krav til medierne i fremtiden.

På trods af at firstmoverne prioriterer netmedierne frem for tv, foretrækker de den trykte avis, da den opfattes som mere troværdig.

Men den daglige avis, der prøver at fortælle det hele, er ifølge Firstmove døende. Brugerne vil have en avis, der bliver opdateret flere gange dagligt og er mere nichepræget.

Så fremtiden for papiravisen kan meget vel være e-avisen - altså en avis, man kan læse elektronisk på en håndholdt skærm.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også