Morten Hesseldahl: Netbetaling god idé

Betaling for net-nyheder giver god mening på mange planer, mener adm. direktør Morten Hesseldahl fra Information, der publicerer avisnyheder med to dages forsinkelse.
Louise Reseke

Der er to gode grunde til, at det er en god idé at tage betaling for nyheder på nettet. Den ene er, at intet tyder på, at annoncering alene kan finansiere nyhedsformidlingen på nettet. Den anden er, at nyhedsbetaling måske kan få den publicistiske tanke til at slå igennem på nettet også.

Det mener Informations adm. direktør Morten Hesseldahl, der står i spidsen for et nichemedie, som selv har valgt ikke at forære alle avisnyheder væk på nettet.

"Vi holder vi en del af avisens indhold tilbage i 48 timer, før det kommer på nettet. Men vi har heller ikke ambitioner om at konkurrere med de store omnibusaviser. Det vigtige for os har været, at de betalende abonnenter skulle have noget særligt - og samtidig minimerer skuffelsen hos dem, der kommer ind på sitet udefra og skal føle, at der er noget at komme efter. Vi har prøvet os frem og er nået frem til denne model, som vi er godt tilfredse med," siger Morten Hesseldahl.

Han ser god mening i, at de store dagblade nu går med planer om at tage betaling for deres netnyheder.

"Det har virket ufunderet, at aviserne på den ene side har afviklet en velfungerende forretningsmodel, papiravisen, og så satset halvblindt på en forretningsmodel, der endnu ikke har bevist sit værd. Selv de allermest succesrige sociale medier på nettet som Facebook kan ikke løbe rundt alene i kraft af annoncer," siger Morten Hesseldahl.

Netbetaling kan ifølge Informations topchef også ses som en løftestang for at højne kvaliteten af journalistikken på nettet.

"De store omnibusaviser er i de senere år gået hver deres vej i printavisen, og det, synes jeg, er af det gode. På nettet kan det til gengæld være svært at se den store forskel, og det er synd, at man ikke i højere grad kan føre sit brand ud på nettet. Det handler udelukkende om at få så mange brugere som muligt og derfor bliver det ofte de samme - og poppede - historier, der bliver skrevet, og man glemmer det publicistiske udgangspunkt," siger Morten Hesseldahl, der ikke har tanker om at ændre på forretningsmodellen, men gerne vil opbygge flere nicheuniverser for betalende læsere.

"Det vigtige er, at man kan se på vores site, at det er Information - at vores brand slår igennem. Vi arbejder på at udvikle annonceformater, og vi vil gerne opbygge flere nicheuniverser, der kun er tilgængelige for abonnenter, som for eksempel vores litteraturunivers."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også