Nordea flytter tv-kroner online

Hos Nordea Danmark har man valgt slet ikke at markedsføre sig på tv i første halvår. Pengene flyttes i stedet online til søgemaskiner og egne kanaler samt til print.
Zandra Damsgaard

Et øget behov for fleksibilitet og målbarhed i krisetider har fået Nordens største pengeinstitut, Nordea, til i årets første halvdel at skære tv-mediet helt væk fra sit markedsføringsbudget.

Den enes død er dog som bekendt den andens brød, og en del besparelserne fra tv er i stedet flyttet online.

”Tv er bare ikke så fleksibelt som online og print, og der er nogle store initialomkostninger ved at køre tv-kampagner. Vi har i stedet valgt nogle medier, som er mere fleksible og stadigvæk effektive,” siger Nordea Danmarks marketingchef, Kim Grue, til MediaWatch.

I stedet sættes indsatsen ind på onlinemedierne, navnlig den billige af slagsen som søgemaskiner og naturligvis bankens egne platforme.

”Vi kan se, at søgemaskiner er et rigtigt effektivt medie. Der er mulighed for hele tiden at opdatere sine budskaber, og det er utroligt fleksibelt – du kan stoppe fra sekund til sekund, hvis du ikke vil bruge penge på de og de søgeord. Og du kan hele tiden følge med i, hvad der virker.”

Det samme gør sig ifølge Kim Grue gældende for markedsføringen via netbank og Nordea.dk samt naturligvis i bankens filialer. Herudover annoncerer Nordea mere traditionelt via bannere på andre hjemmesider.

”Vi bruger i øjeblikket ca. 15 pct. af vores markedsføringskroner online, og det vil ikke blive mindre,” beretter marketingchefen.

Salg før image
Årsagen til at satse på internet og trykte medier frem for tv skal blandt andet findes i et aktuelt fokus på at indhente nye kunder snarere end på at opbygge bankens overordnede image.

”Vi er en meget kendt virksomhed og får i den nuværende situation rigtig megen eksponering, også i tv, på grund af vores analytikere, så vi har ikke brug for at skabe mere bevidsthed om vores navn. Så vil vi hellere have medier, som er mere fleksible, og hvor vi lynhurtigt kan skrue op og ned for indsatsen,” fortæller Kim Grue.

Han ryster ikke på hånden ved at skrotte det brede tv-medie, men medgiver ikke desto mindre, at man med fravalget afskærer sig muligheden for at nå rigtigt mange af de attraktive potentielle kunder på en og samme tid.

Af samme grund kommer ordningen ikke nødvendigvis til at løbe igennem resten af 2009.

”I andet halvår kunne jeg godt forestille mig, at vi ryger på tv igen, men vi ved det ikke endnu. Men fleksibilitet er meget vigtigt, når markederne er, som de er, og vi har valgt ud fra, hvad vi mener, er mest effektivt,” siger Kim Grue.

Læs hvordan Nordea markedsfører sig igennem lavkonjunkturen her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også