Lars Munch: Netnyheder bør koste

JP/Politikens hus adm. direktør, Lars Munch, ser gerne et opgør med gratismodellen på nettet.

Mens amerikanske mediehuse mere og mere tænker i at tage penge for net-nyheder, så har danske mediehuse hidtil afvist at følge samme spor. Men fra JP/Politikens Hus lyder der nu andre toner.

"Jeg tror, vi må erkende, at det ikke er langtidsholdbart at forære dyrt producerede nyheder væk. Endnu har vi bare ikke nøglen til, hvordan vi kan tage penge for nyheder på nettet, men vi ser på det," siger administrerende direktør i JP/Politikens Hus Lars Munch til Ritzau.

Han sender samtidig et politisk vink med en vognstang til DR og politikerne om, at DR's dominans på nettet som nyhedsformidler udgør en stor hindring for de mediehuse, der lever af at drive forretning og ikke af public service midler.

"Den grundliggende forhindring er, at vi i årevis har foræret det væk. Og hvis én begynder at tage penge for det, vil brugerne søge derhen, hvor det er gratis. Blandt andet Danmarks Radios hjemmeside, som jo nok altid vil være gratis. Derfor er det ganske vanskeligt at løse," erkender Lars Munch.

- MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også