Mediabureauerne dropper radio

I først kvartal tabte de kommercielle radiostationer en tredjedel af omsætningen fra mediabureauerne i forhold til sidste år.
Ole Enggaard

Kommerciel radio i Danmark har ikke været en god forretning siden lanceringen af Sky Radio og Radio 100 FM i november 2003. Og står det til mediabureauerne bliver den ikke bedre, for mediabureauerne forstår ikke radio.

Det mener direktør for Radio 100 FM, Jim Receveur, der ser det som en del af forklaringen på, at radio mistede 65 procent af sin annonceomsætning i første kvartal i år i forhold til sidste år. Han glæder sig over, at kunderne, på trods, handler direkte med radioernes salgsafdelinger.

"Vores samlede omsætning er steget 3 procent i første kvartal, i forhold til sidste år. Vores omsætning med mediabureauerne er faldet mellem 10 og 15 procent. Nationale annoncører er begyndt at købe annoncering direkte. Jeg tror de køber direkte, fordi deres mediabureau ikke anbefaler os. Mediabureauerne er gode til TRP og GRP, men ikke til promotions," siger Jim Receveur.

Nova FM ikke tynget af fortiden
Markedets anden store landsdækkende aktør, Nova FM, blev først for alvor lanceret på de forladte TV 2 Radios frekvenser i september sidste år. Direktør Frederik Meyer, Nova FM, er derfor ikke tynget af forholdene i første kvartal 2008. En sammenligning med Nova FM's resultater i dette års første kvartal får man ikke, men Frederik Meyer tager udviklingen i år med denne bemærkning.

"Vi har justeret vores forventninger til markedet i forbindelse med vores afskedigelser i marts. Selvom SBS Radio samlet, med overtagelsen af Nova FM, har fordoblet vores share, regner jeg ikke med at se en fordobling i indtjeningen. Men vi forventer en lille vækst," siger Frederik Meyer.

Nova FM har, i følge Frederik Meyer, haft sin primære vækst i omsætningen via mediabureauerne. Men med mediabureauernes fald på 35 procent og Radio 100 FM's beskedne fald på 10 til 15 procent er Nova FM langt fra TV 2 Radios omsætning med mediabureauerne sidste år.

Radiosalg her og nu
Udfordringen for de semi-nationale kommerciel radiostationer Nova og Radio100 er fortsat at bryde DR's magtfulde tag i lytterne. Fordelingen af lytterne har de sidste år været nogenlunde konstant med 60 procent af lytternes tid brugt på DR's kanaler og cirka 40 procent til de kommercielle alternativer.

Uden en større gennemslagskraft blandt lytterne vil en vækst i annonceomsætningen være vanskelig. Det på trods af, at annoncørerne i stigende grad efterspørger det, radiostationer kan ­ salg her og nu.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også