Delte meninger om Berlingske-tal

Det flotteste resultat i et dansk bladhus i 2008, kaldte Berlingske Media det, da koncernen fremlagde nøgletal i sidste uge. Ikke alle er dog enige i den fortolkning.
Louise Reseke

”Det er – alt taget i betragtning – et bedre resultat, end nogen andre i dagbladsbranchen har kunnet præstere."

Sådan lød ordene fra koncernchef Lisbeth Knudsen i en pressemeddelelse, da Berlingske Media i sidste uge løftede sløret for nøgletallene i Berlingske Medias 2008-regnskab, heriblandt et driftsresultat på 155 mio. kr.

Hos JP/Politikens Hus er man dog ikke helt enige i Lisbeth Knudsens påstand, der ikke mindst er adresseret til konkurrenten på Rådhuspladsen, som i 2008 kom ud med et driftsresultat på 123 mio. kr.

"Jeg har ingen kommentarer til Lisbeth Knudsens behov for at være størst, men det er mit klare indtryk, at billedet ville være et andet, hvis vi aflagde regnskab efter samme principper som Berlingske Media. I JP/Politikens Hus foretrækker vi at opføre os som nummer to, selvom virkeligheden er en anden," siger adm. direktør Lars Munch fra JP/Politikens Hus, der ikke vil nærmere ind på, hvad det er for regnskabsprincipper, han hentyder til.

En oplagt forklaring er dog, at der i JP/Politikens Hus regnskab er fratrukket udgiftsposter, som ikke er trukket fra samme sted i Berlingske Medias regneark, og det gør udslaget.

Rødt regnskab
Ifølge Dagbladet Børsens beregninger ender Berlingske Media på et minus på 1,6 mia. kr. efter nedskrivninger og engangsposter er trukket fra, og hos Sjællandske Dagblade hæfter Torben Dalby Larsen sig ved, at bundlinjen ser ud til at være blodrød hos Berlingske Media.

"Et regnskab, der bliver så rødt efter ekstraordinære poster og regnskabsmæssige afskrivninger, kan aldrig betegnes som godt, men det er stærkt opmuntrende, at der er skaffet yderligere økonomisk råderum til Berlingske Medias drift og udvikling – og at koncernchef Lisbeth Knudsen udstråler en markant tro på, at Berlingske Media kan stå den aktuelle krise igennem. 2008-regnskabet viser, at 'barske' forhindringer skal passeres – men man skal så i alle tilfælde huske, at netop Berlingske Medias regnskab kan undergå en total forvandling til det positive fra den dag, da annoncemarkedet atter går frem," siger Torben Dalby Larsen, chefredaktør og adm. direktør for Sjællandske Medier.

Hos PricewaterhouseCoopers siger partner John G. Sørensen, at det er svært at bedømme Berlingske Medias tal, før det endelige regnskab foreligger. Han er dog skeptisk i forhold til, at der i tallene tilsyneladende gemmer sig et stort minus under "særlige poster".

"Det skal specificeres i det officielle årsregnskab, hvad det dækker over, for det kan dække over meget," siger John G. Sørensen.

Berlingske Media offentliggjorde nøgletal for 2008 i forbindelse med, at Mecom Group fremlagde sit årsregnskab i torsdags. Berlingske Medias endelige årsregnskab bliver først fremlagt senere i maj.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også