Anders Krab-Johansen: Vi ryster Danmark i weekenden

Politikens nyhedschef Anders Krab-Johansen fulgte Berlingske-dramaet i ugens løb - og lover hårrejsende Politiken-historier i weekenden i denne uges MedieUgen.

Hvilken medie-branchebegivenhed i løbet af ugen var den vigtigste set med dine øjne og hvorfor?

"Dramaet om Mecom-koncernen er det mest interessant. Nedskrivningen af værdien af Berlingske Media med 1. mia. kr. er en endnu en dramatisk udvikling for huset i Pilestræde. Selv om mange af vores konkurrents produkter er fine, er der ingen tvivl om, er den frie presse afhængig af et fornuftigt økonomisk grundlag. Fremtiden for Berlingske er fortsat usikker, og en dramatisk udvikling kan ændre mediebilledet i Danmark markant."

Hvilke andre begivenheder i mediebranchen var vigtige og hvorfor?

"En positiv nyhed er, at A-pressen og internetselskabet Freeway vil satse penge og ansætte folk til avisen.dk. Fra Politiken mister vi desværre Rasmus Emborg, som har lavet forside hos os, men held og lykke herfra."

Er der nogle nyheder, du er stødt på af vigtighed for din branche, som danske medier ikke har dækket?

"Svært spørgsmål, så jeg måtte lige igennem et par udenlandske medie-hjemmesider. Der er ikke mange ting, som jeg synes er direkte glemt i det danske mediebillede. Men det er interessant, at den amerikanske kvalitetsavis, The Wall Street Journal, fortsat har stigende oplag trods finanskrisen. Journalistisk kvalitet og integritet betaler sig - heldigvis."

Hvad er det bedste og det værste dit medie har produceret i den forløbne uge?

"Tak for spørgsmålet for det giver fri bane til selvros, især fordi jeg ikke vil fortælle om det værste. Vores dækning af svineinfluenzaen har været omfangsrig, perspektiverende og afbalanceret, det er jeg stolt af. Vi har også sat dagsorden med tidlig pubertet, kommunal indsats mod druk, boligklager, manglende digitalisering af kulturarven og fagbevægelsen i krisen. Men lørdag og søndag ryster vi Danmark. Glæd jer!"

Ugens aktuelle: Er du overrasket over konklusionerne fra undersøgelsen 'Nyhedsugen 2008'?

"Der er noget overraskende, at det fortsat er Ritzaus Bureau og de tre landsdækkende morgenaviser, der skaber nyhederne i Danmark. Vi mangler stadigvæk undersøgelsens detaljer, men forklaringen er formentlig, at morgenaviserne har sat sig på den seriøse nyhedsformidling på nettet. En overgang var der optræk til, at nye aktører kunne tage markedet, men den bevægelse er åbenbart ikke slået igennem."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også