Uberkant fokuserer på unge

Reklamebureauet Uberkant har udvidet staben med fem nye medarbejdere indenfor ungdomskommunikation. Området trænger til fornyelse, mener kreativ chef Lars Toft.
Michelle From Hoxer

”Vi arbejder lige nu med forskellige kommunikationsopgaver, og i den portefølje ligger nu ungdomsmagasiner og de nye platforme. Vi mener, at magasiner rettet mod unge skal være mere omstillingsparate, end de er i dag,” siger kreativ chef Lars Toft.

Fra 1. april overtog Uberkant alle aktiviteter i Tjeck Publishing, der tidligere udgav ungdomsmagasinet Tjeck. Det er nu opkøbt af Vermø A/S. De fem nye medarbejdere kommer alle herfra og har derfor allerede erfaring med at kommunikere til unge. Det drejer sig om tre journalister, en grafiker og en projektleder, hvoraf de tre første fortsat vil arbejde fra Aalborg.

Det er især kundemagasiner på både online og print, som Uberkant nu vil lægge ekstra mange kræfter i, fortæller den nytiltrådte direktør, René Bloch Frederiksen.

Unge har også interesser
Både han og Lars Toft er enige om, at de eksisterende medier fejlagtigt har set de unge som én helhed i alt for lang tid.

”Unge i dag accepterer ikke at være en del af en stor gruppe. De forventer, at vi taler til dem som individer. Derfor har de eksisterende ungdomsmagasiner et problem. Magasiner der retter sig mod unge skal derfor være lige så interessebårne som dem, der retter sig mod voksne,” siger Lars Toft.

Han mener, at de nye medier i dag har gjort det lettere at målrette medieudbuddet til de unge. Især online er det nemt at vælge de specifikke emner ud, som interesserer den enkelte mellem 15 og 25, fortæller Lars Toft. De unge bruger i høj grad den nye teknologi på telefoner og computere.

Ikke kun Københavneri
”Det handler om at skabe dialog omkring de steder, unge mødes, og så kan mediet sådan set være underordnet. Det vigtigste er at møde de unge, hvor de er, og få dem i tale,” fortæller direktør René Bloch Frederiksen, som understreger, at de budskaber og løsninger, som Uberkant anbefaler, ikke kun vil henvende sig til de unge i større byer.

"Udtryk og indhold skal også målrettes, så det rammer plet – og ikke hverken over eller under målet," siger han.

Og det er ikke kun visionerne for ungdomskommunikation, Uberkant ligger inde med. Kunderne er også interesserede, siger René Bloch Frederiksen. Han fortæller, at det især er uddannelsesinstitutioner og større organisationer, der har vist interesse.

Jyske Banks ungdomsmagasin 12:17 er en af de større kunder, som Uberkant for tiden har inden for området, de nu vil satse ekstra meget på.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også