Medier holder virksomheder i ørerne

Skandaler i erhvervslivet finder oftere vej til avissiderne, det skyldes ikke kun finanskrisen men også virksomhederne ønske om at profilere sig i medierne.
Tine Brødegaard Hansen

Når virksomhedsledelserne i stigende grad fortæller om nye tiltag, øger de risikoen for at få ørerne i mediemaskinen.

Mark Ørsten, lektor og studieleder ved Journalistik på Roskilde Universitetscenter, har behandlet den virksomhedspolitiske skandale som sit bidrag til ny bog om samspillet mellem medierne og erhvervslivet, Produktiv journalistik'.

Hvorfor er det vigtigt at beskæftige sig med, hvordan medierne behandler den virksomhedspolitiske skandale?

"Især fordi virksomheder er både nationale og globale politiske aktører med stor magt og indflydelse, og fordi politikere sjældent selv er aktive på området, det er først noget finanskrisen har ført med sig. Medierne har en stor og væsentlig samfundsrolle at spille i erhvervsjournalistikken, ligesom i den politiske journalistik. Måske er den endda vigtige her, da vi i høj grad lever i et samfund, hvor økonomien fungerer som udgangspunkt for resten af den politiske dagsorden."

Er der kommet mere journalistik om virksomhedsskandaler i de senere år og hvorfor?

"Ja, blandt andet fordi, virksomhederne er blevet ansvarligt, via CSR (corporate social responsability, red.), over for resten af samfundet. Finansskrisen vil nok sikre, at dette er tilfældet langt ud i fremtiden. Virksomhederne selv bruger også i højere grad medierne i deres image-arbejde, og derfor gør de sig jo også sårbare over for medierne, jf. Saxo-bank, der er har en meget aktiv medieprofil, men også høster slag i imagemålinger, når der kommer blæst om virksomheden."

Hvad kan man tage med sig fra din forskning i erhvervspolitiske skandaler, hvis man som medie skriver om erhvervsjournalistik?

"At det i det moderne samfund er lige så vigtigt at holde virksomheder ansvarlige som politikere. Finanskrisen er et oplagt eksempel, selv om den selvfølgelig skyldes en masse svigt. Men det beviser hvor galt det kan gå, hvis man ikke holder virksomheder såsom banker ansvarlige."

Der ytres jævnligt bekymring for, at virksomhedernes kommunikation er så professionel, at det er svært for medierne at fungere som vagthunde i forhold til dem, hvordan er dit syn på det?

"Det er helt klart et reelt problem. De største kommunikationsafdelinger tilhører jo de største firmaer, og meget erhvervsstof er jo også præget af at være taget fra pressemeddelelser omkring diverse nøgletal. Derudover viser kapitlet om skandaler også, at virksomhederne har et stort beredskab omkring krisekommunikation, der sagtens kan have en indflydelse på, hvordan en krise dækkes."


'Produktiv journalistik'

150 sider

Handelshøjskolens Forlag

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også