Læserlussing til Ekstra Bladet og B.T.

En metodeændring i målingerne af læsertallene rammer tabloidaviserne hårdt, mens blandt andre Børsen kan glæde sig.
Ole Nørskov

Ekstra Bladet har mistet 89.000 læsere og B.T. 71.000 læsere på et år.

En lussing, som svarer til henholdsvis 20,9 og 17,8 pct. af avisernes læsere på en almindelig hverdag og en lussing, som potentielt kan komme til at koste aviserne mange penge i en tid, hvor annoncepriserne i forvejen er under stort pres på grund af krisen.

Hverken Ekstra Bladet eller B.T. har tænkt sig at sætte priserne ned med den begrundelse, at effekten af en annonce er uændret. Faldet i læsertallet kan nemlig forklares med  en metodeændring hos Index Danmark/Gallup, der opgør læsertallene på baggrund af gigantiske rundspørger.

"Tidligere fortalte vi i starten af vores interviews, at vores undersøgelse drejer sig om de trykte udgaver. Men nu har vi desuden indført et kontrolspørgsmål. Så hvis folk svarer ja til, at de har læst gårsdagens avis, så spørger vi også, om de har læst den på nettet eller den trykte udgave," forklarer Morten Kromann-Larsen, direktør hos TNS Gallup.

Gigantisk dyk
Og den metode rammer naturligvis de aviser, som har mange besøgende på nettet, hårdest. Derfor er det ikke overraskende, at Ekstra Bladet og B.T. tager et dyk. Men det er overraskende, at dykket er så gigantisk stort, forklarer Claes Braagaard, trading director hos mediebureauet OMD.

"Metodeændringen kan sikkert forklare et fald på 5-6 procent, men før vi har fået halvårstallene, hvor vi kan analysere, hvad der er sket i de forskellige målgrupper, er det svært at vurdere, hvorfor Ekstra Bladet og B.T. er ramt så hårdt," siger han.

Ifølge Claes Braagaard skal de to tabloidaviser håbe på, at faldet skyldes metodeændringen alene.

"For i så fald er der jo ikke sket nogen ændring i effekten af en annonce i de to aviser - så er det bare læsertallet, som tidligere er blevet sat for højt. Men hvis der reelt er tale om, at mange læsere er faldet fra, så bliver det svært for dem at fastholde annoncepriserne," siger han.

EB: En udfordring
Claus Nyvold, annoncedirektør på Ekstra Bladet og formand for metodeudvalget i Index Danmark, er overrasket over de meget store forskydninger i de månedlige tal, og glæder sig også til at se tallene for første halvår.

"For Ekstra Bladet er det vigtigt at få forklaret, at effekten af en annonce er uændret. Fik du 100 kunder i butikken på grund af en annonce i Ekstra Bladet sidste år, så får du også 100 kunder i butikken i år. Og det er da en udfordring for os at få formidlet, at man ikke kan sammenligne læsertallene tilbage i tiden, efter vi har skiftet metode," siger han.

Ét af de helt store formidlingsmæssige problemer for Ekstra Bladet og B.T. er, at mange andre aviser ikke har mistet læsere - for nogles vedkommende tvært imod. En anden ændring i metoden har ført til, at trafikaviserne og andre aviser, som ikke udkommer alle ugens dage har høstet et plus. Derfor står Ekstra Bladet og B.T. i dag klart svagere i en direkte sammenligning end for et år siden.

Hos B.T. ser chefredaktør Peter Brüchmann ikke foreløbigt tegn på at nedgangen har skadet avisen.

"Vi vidste på forhånd, at der ville komme en nedgang med den nye metode og havde forberedt os på det, og vi ligger forholdsvis lunt, når det gælder tekstsideannoncer  i år på trods af læsertallene," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også