Danske mediehuse i kødet på Google

De største danske mediehuse vil have fingre i millionmarkedet for søgeord, som Google i øjeblikket dominerer.
MediaWatch

De danske mediehuse har indgået et banebrydende samarbejde, der skal give dem andel i millionerne på det danske marked for søgeordsannoncering.

Det marked har Google ellers hidtil siddet hårdt på.

Idéen kommer fra Norge, hvor firmaet Open AdExchange har udviklet en software, som kan tilpasse reklamerne til de søgeord, brugerne skriver.

Der er tale om mange penge for de danske mediehuse, vurderer i hvert fald den norske direktør i Open AdExchange, Tron Kleivane.

"Det er lidt vanskeligt at anslå, men vi regner med at Google Adsense, som er at sammenligne sig med, ligger på 200-300 millioner danske kroner," siger han til Berlingske Business.

De danske mediehuse, der vil udfordre Google på søgeordsmarkedet, er Berlingske Media, JP/Politikens Hus, TV 2, Nordjyske Medier, Syddanske Medier, Børsen. Egmont, Jubii og Fynske Medier.

Berlingske Media forventer meget af samarbejdet.

"Det er et meget spændende projekt, og vi har undervejs givet mange input og vil fortsat gøre det, således at Open AdExchange vil udvikle sig til en endnu bedre platform for kontekstuel annoncering," siger koncernchef Lisbeth Knudsen.

Læs om modtagelsen af mediehusenes nye tiltag her.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også