Ny annonceringsform hos Information

Information har indgået en annonceringsaftale med detailkæden Irma, der ved først øjekast er let at overse. Men det er netop styrken, forklarer mediabureauet OMD, der er en del af aftalen.
Michelle From Hoxer

"Fold ud for aktuelle tilbud og opskrifter"

Sådan står der under højremenuen på samtlige af Information.dk's artikler. Og med et enkelt klik ruller det lille blå logo ud og bliver til en større, gul firkant med forskellige former for reklame indeni.

”Ideen er, at annonceringen ikke skal overtage ejerskabet af artiklen, og derfor skal folk selv klikke på logoet, som ikke er særlig stort,” siger Jeppe Kodahl, som er annoncechef hos Information.

Sponsoreringen, der skal ses som en annoncering på artiklerne, kører i en testperiode indtil midten af maj og er inspireret af amerikanske hjemmesider, fortæller Jeppe Kodahl.

Bannerblindhed hos brugerne
Aftalen er udarbejdet i samarbejde med mediabureauet OMD’s digital director Søren Rigtrup Clausen. Han fortæller, at denne form for annoncering forsøger at undgå den blindhed overfor regulære bannerannoncer, som mange internetbrugere efterhånden har udviklet.

”Hvis man benytter almindelige bannerannoncering, så vil brugerne ofte opfatte det som reklamestøj, men ved at integrere annonceringen på sitet, så involvere man i højere grad brugeren og giver dem noget værdi igen. Det gør vi her i form af tilbud og opskrifter,” siger Søren Rigstrup Clausen.

Han forklarer, at sponsoreringsaftalens styrke er, at Irma som brand passer helt perfekt til Informations målgruppe. Og det øger troværdigheden og dermed effekten, mener Søren Rigtrup Carlsen.

Ingen guld på gaden.
Den forklaring kan digital director hos mediabureauet Mindshare, Paw Saxgren, godt forstå. Han vurderer, at aftalen mellem Irma og Information største fordel netop er matchet mellem målgrupperne.

”For et nichesite med en klar målgruppe er det her en god mulighed for gensidig værdioverførsel, men der ligger ikke ligefrem guld på gaden i de her aftaler,” siger Paw Saxgren, der ikke ser nogen stor fremtid for lignende sponsoreringsaftaler. Primært fordi logoet i hans optik giver for lille eksponering til annoncøren.

Han kan dog godt se fordelen i, at aftalerne forhandles over en længere periode og derfor ikke kræver den store sælgerindsats.

Samspil mellem indhold og annoncer
Jeppe Kodahl forklarer, at Informations annonceafdeling arbejder på at se på mulighederne for at lade artiklernes indhold spille sammen med annoncerne på information.dk med det formål at øge følelsen af nærvær og relevans for brugerne.

Den åbenhed er Information som medie, ifølge Paw Saxgren, ikke alene om. Han oplever, at medierne generelt er blevet mere imødekommende overfor integreringen mellem indholdet i annoncerne og budskabet i artiklerne. Førhen var især de klassiske medier anderledes berøringsangste, siger han.

”På nettet er grænserne mellem annoncer og indhold blevet meget mere flydende. Jeg tror, flere har indset, at de er nødt til at være mere åbne overfor det, hvis de skal tjene penge. Specielt set i lyset af samfundskrisen lige nu,” siger Paw Saxgren.

Når den foreløbige testperiode for Irma-sponsorering udløber, kunne Jeppe Kodahl godt forestille sig at fortsætte samarbejdet og eventuelt udbygge ideen til andre sponsorater. Han afslører desuden, at Information i løbet af sommeren vil lancere nye former for annonceringen indenfor rubrikannoncerne.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også