Rekordår for svensk markedsføring

Det svenske annoncemarked trodser krisen - i hvert fald lidt endnu. Selvom 2008 slog alle rekorder, har branchen fået armene ned.
Zandra Damsgaard

2008 vil nok blive husket som året, hvor det hele begyndte at skride. Finanskrisen bredte sig fra USA, lagde en dæmper verdensøkonomien og tvang virksomheder til at holde igen på udgifterne.

I Sverige blev 2008 ikke desto mindre et rekordår for markedskommunikation. De totale reklameinvesteringer nåede det højeste niveau nogensinde, nemlig knap 64,8 mia. svenske kroner, hvilket var 1,7 mia. mere end i 2007 svarende til en stigning på 2,5 pct.

Det viser en ny opgørelse fra Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM), som er paraplyorganisation for den svenske reklamebranches forskellige foreninger, herunder både medier og annoncører.

”Ser man tilbage på udviklingen i markedskommunikationen i Sverige igennem 2008, kan man konstatere, at det, trods en kraftig nedgang i fjerde kvartal, blev et rekordår for branchen,” konkluderer IRM i en pressemeddelelse.

Sponsorater hittede
Instituttet offentliggjorde i februar statistikken over købte medieindrykninger, mens den nye opgørelse afbilder de totale investeringer i ”markedskommunikation”, som også omfatter eksempelvis sponsorater.

I opgørelsen skelnes mellem medieindrykninger, som samlet set blev 1,5 pct. større end i 2007, og reklameproduktion, som øgedes med 1,2 pct.

Hertil kommer kategorien ”Øvrige investeringer” – det vil sige messer, events, butikspromotion, gaveartikler og sponsorater – som stod for det forgangne års største vækst, nemlig 5 pct.

Meget bemærkelsesværdigt overhalede sponsorering både tv og internet med en omsætning på mere end 5,1 mia. svenske kroner. Det skete efter en stigning på hele 11,6 pct. fra 2007 til 2008.

Afventer tømmermænd
Mindre overraskende er det, at dagspressen trods trange tider og tilbagegang også i Sverige løber med den største bid af kagen, nærmere betegnet godt 8,8 mia. svenske kroner.

På reklameproduktionssiden havde bureauerne i 2008 omkostninger for knap 12,3 mia. svenske kroner, og her oplevede webbureauerne en kraftig vækst på godt 44 pct. til 533 mio. svenske kroner.

Træerne vokser dog som bekendt ikke ind i himlen, og det svenske marked ventes at blive ramt af den generelle nedgang i 2009. Hos IRM har man således skruet forventningerne ned fra et fald på samlede 5 pct. til 10 pct. i år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også