Mylenberg: Løkke bedre med på medie-noderne

Lars Løkke vil gå i Foghs smalle presse-spor, men være folkelig med Twitter. Fint, hvis han husker at svare danskerne, mener politisk journalist Troels Mylenberg.
Tine Brødegaard Hansen

TV 2 får fortsat et 'til salg'-skilt plantet i forhaven, og det bliver svært at pille ved den nuværende mediestøtte, selvom Lars Løkke vil være mere modtagelig for argumenter om at gøre netop det.

Sådan lyder nogle af skudsmålene for Lars Løkkes mediepolitiske ståsted, som MediaWatch har bedt Troels Mylenberg, politisk journalist på Berlingske Tidende og tidligere centerleder for Journalistik på Syddansk Universitet, om at vurdere.

1. Ansvaret for TV 2 og DR ligger i hænderne på kulturministeriet og kulturminister Carina Christensen, men ingen statsminister kan være ligeglad med, hvordan det går de to store public service-forpligtede medier. Hvad bliver Lars Løkkes mærkesager i forhold til dem, herunder privatiseringen af TV 2?

"Løkke har ikke meldt andet ud, end at han fastholder strategien om, at TV 2 skal sælges. Så den fortsætter - i hvert fald lige indtil, han siger noget andet."

2. Anders Fogh Rasmussen slog fast, at der ikke skal pilles ved mediestøtten til dagbladene samt at netmedierne klarer sig fint uden støtte. Debatten er højaktuel op til udredningen om mediestøtten til efteråret. Hvordan vil Lars Løkke stille sig i den debat og hvilke punkter vil være vigtige for ham i det nye medieforlig fra 2010?

"Løkke vil nok holde sig på Foghs linje. I hvert fald til at begynde med. Dog skal man nok se hans stærke fokus på nye - sociale - medier (Twitter og Facebook) som et varsel om andet og mere end blot, at Løkke er med på noderne. Han er en anden generation, men selvfølgelig stadig under pres fra de samme indflydelsesrige grupper, som Fogh var. Herunder Venstre-pressen, som selvfølgelig vil råbe rigtig højt, hvis der lægges an til at pille ved støtten til dagbladene, som for et landsparti som Venstre er meget vigtige. Omvendt vil Løkke nok være mere modtagelig end Fogh for det man kunne kalde moderne argumenter. Om at mediebilledet er under voldsom forandring, og at mediestøtteordningen bør afspejle denne forandring."

3. Anders Fogh Rasmussen tæmmede journalisterne med tirsdags-pressemødet, talte primært til baggrund med de politiske kommentatorer og kørte slalom uden om betændte politiske sager. Hvad vil kendetegne Lars Løkkes pressehåndtering?

"Også her vil Løkke formentlig følge samme strategi. For den virkede jo. Allerede nu har vi set en Løkke i offensiven mod de politiske kommentatorer. Han vil illustrere, at han hellere vil lytte til danskerne end til alle kommentatorerne. Men om det holder, må tiden vise. Han har jo endnu ikke udøvet noget af den dialog med danskerne, som han ellers lægger op til på Twitter. Der er ikke - i skrivende stund - givet svar på de spørgsmål, som nogle danskere har stillet ham. Og der skal man passe på, for det holder ikke, hvis ikke han mener det."

"Løkke har desuden helt klart valgt den pressestrategi for sine første måneder, at han vil sige så lidt som muligt. Helst ingenting. Han vil ikke interviewes og står mindst muligt frem i medierne. Strategien er, at han, når der kommer en rokade eller et større politisk program til efteråret, så kan tage en ordentlig runde i medierne, hvor det er ham og ikke medierne, der bestemmer, hvad der skal tales om. Han har lært godt af sin forgænger, men spørgsmålet er, om han ejer samme selvdisciplin til at kunne holde sig tilbage, undlade at kommentere kritik og holde sig til strategien. Det bliver spændende at følge."

4. Lars Løkke fylder 45 år til maj, kun Hans Hedtoft (S), der som 44-årige blev statsminister i 1947 og Carl Theodor Zahle der første gang blev regeringsleder som 43-årige i 1909 har været yngre. Vil det generationsmæssige aspekt spille en rolle for Lars Løkkes mediepolitiske holdninger?

"Både ja og nej. Løkke har været i politik så længe, at han på mange måder er en af de gamle. Det betyder selvfølgelig noget, at computer og net ikke er ham fremmed, og at han kan se muligheder i de nyere kommunikationsformer. Men en statsminister er statsminister og kan ikke tillade sig at eksperimentere ret meget. Der skal være stabilitet og forudsigelighed. Til gengæld har Løkke alle dage været blændende til selv at kunne gennemskue de enkelte medietypers muligheder og begrænsninger, hvilket for eksempel gør ham meget bevidst om, hvad han skal deltage i og hvordan, og hvad han skal holde sig fra. Det kunne Fogh dog også, men Løkke er en rundere person, som med fordel kan sprede sin mediedeltagelse mere. Tag nu bare hans kommende cykeltur til Paris, som nok skal blive noget af et mediecirkus."

Læs også politisk kommentator Hans Engells svar på samme spørgmsmål.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også