Hvor grøn er Metro

Metro lancerede i går den globale kampagne "Go Green With Metro". MediaWatch har i den anledning spurgt chefredaktør Jakob Høyer om avisens egne grønne tiltag.
Louise Reseke

Hvad gør MetroXpress for at sikre en klimavenlig produktion i det daglige?

"Vi har ændret en række ting i vores produktion og distribution for at skåne klima og miljø. Vi har udskiftet bilruter med cykelruter, når vi distribuerer avisen i byer. Vi sikrer os så stort genbrug af avispapir som muligt i vores mange aftaler. Og så forsøger vi – lige som alle andre – at slukke lyset, spare på varmen og på alle måder få en dagligdag, hvor vores mange medarbejdere verden over. Den mest effektfulde del er dog, når vi sætter fokus på klimaproblemer overfor 37 mio læsere hen over en uge. Det er dér, vi har en unik mulighed for at få verdens befolkning til at ændre vaner."

Hvad er Jeres forventninger til "Go Green With Metro"- kampagnen?

"Go Green With Metro vil skabe en kæmpe opmærksomhed til verdens klimaproblemer og kan på den måde være med til at oplyse og ændre holdninger og handlinger hos de 37 millioner, der læser avisen i løbet af en uge. Det er ret unikt og helt fantastisk. Vi har en unik mulighed for at give de mange læsere historier om de klimaproblemer, der findes i alle ender af verden – og samtidig give dem råd og tips til, hvordan de selv kan skåne klimaet. Det er der ingen anden avis i verden, der kan. Det er det største fælles redaktionelle projekt i Metro-koncernen, så det vil samtidig vise vores styrke som en international avis, der giver læserne indhold, de ikke kan få i andre aviser."

Hvor vigtigt er det for papiravisernes overlevelse og image at sikre en klimavenlig produktion?

"Det er vigtigt for alle – både for aviser, for læsere og for os som ansatte hos Metro. Det handler om den verden, vi giver videre til vores børn. Og de skal jo også ha’ en smuk Jord – og en masse Metro-aviser at kunne læse."

Læs mere om de danske avishuses grønne tiltag her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også