Mediabureauer angriber reklamebuerauer
Grænserne mellem den traditionelle ansvarsfordeling mellem mediabureauer, reklamebureauer, analyseinstitutter og digitale full service bureauer brydes i tidens forandring.
I kampen om annoncørernes budgetter synes mediabureauerne, at være i stand til at tiltrække en stadig større andel - og ikke bare til indrykninger, men også de produktionsorienterede services.
Hos Mindshare har man tilbudt annoncørerne produktion af online annoncer i de sidste halvanden år.
"Vores motivation til at gå ind i produktion er strategisk og ikke blot for pengene," fortæller Martin Rasmussen, direktør i Mindshare.
Hos IUM går man skridtet videre, og direkte ind i forretningsområder reklamebureauerne ellers har haft som domæne, forhandling og produktion af tryksager.
"Det er ikke for at gå reklamebureauerne i bedene, men vi viderefører vores kernekompetencer, logistik og forhandling," fortæller direktør, Michael Thim.
Aegis Media oplever en vækst i bureauets håndtering af events.
"Det handler for annoncørerne om, at komme ud til kunderne og sample vareprøver, skaffe kunder og give trafik i butikken," fortæller direktør Lars Bo Jeppesen.
De taktiske brancheoverskridende muligheder for ekstra indtjening er imidlertid beskedne, i forhold til volumen i den efterspørgsel, mediabureauerne oplever i analyseafdelingerne. Men de er en del af den udvikling mediabureauerne har sat i gang ved at inddrage andre indtægtskilder for at sikre bundlinjen i et vigende marked.
"Vi er blevet dygtigere til, at vende omsætningskroner til indtjening," siger Claus Enggaard, direktør i mediabureauet Starcom.