Nyhedsbank til dagblade

Vi bruger tekst-tv mere end de landsdækkende dagblade, når vi søger nyheder, viser ny undersøgelse.

Det er tv og computer, vi sætter os foran, for at følge med i begivenhedernes gang i Danmark og omegn. Det viser den første undersøgelse af danskernes samlede brug af nyhedsmedier 'Danskernes brug af nyhedsmedier: et nyt landkort', skriver Videnskab.dk.

Undersøgelsen kommer fra Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier på Roskilde Universitetscenter og er baseret på en spørgeskemaundersøgelse på nettet af 1000 danskeres brug af medier inden for den seneste uge.

Mens tv generelt er det mest populære og brugte nyhedsmedie, så indtager nettet førstepladsen, når det gælder evnen til at skabe nyhedsoverblik. De landsdækkende dagblade ligger langt nede på ranglisten og efter både radio og tekst-tv, både når det gælder den generelle brug og evne til at skabe overblik - til genglæd scorer de topplacering som bedste kilde til baggrund.

"Virkelig mange bruger tekst-tv, og det overraskede os, at det spiller så stor en rolle som et nyhedsmedie, vi har lyst til at bruge tid på. Ellers er det igen værd at bemærke, at morgenaviserne ender ret langt nede på en syvendeplads efter lokalaviserne og aktualitetsmagasiner på tv," siger professor på RUC Kim Schrøder, der står bag undersøgelsen til Videnskab.dk.

Hitlister fra undersøgelsen

Hvilke medietyper har du brugt i den seneste uge?

1. Nyheder på dansk tv 88%
2. Nyheder på danske internetsider 78%
3. Nyhedsudsendelser i radioen 70%
4. Nyheder på TTV 60%
5. Lokale gratis ugeaviser 58%
6. Aktualitetsmagasiner på dansk tv (Station 2, Kontant, Deadline mv.) 53%
7. Landsdækkende morgenaviser 49%
8. Gratisaviser 42%
9. Lokale eller regionale dagblade 36%
10. Fagblade 31%
11. Magasiner og ugeblade 30%
12. Formiddagsaviser 27%
13. Nyheder på udenlandske internetsider 21%
14. Nyheds- og magasinprogrammer på udenlandsk tv 19%
15. Aktualitetsmagasiner på radio 14%
16. Nyheder på mobiltelefon 7%

Vigtigste kilde til overblik

1. Danske internetnyheder 28%
2. Tv-nyheder 27%
3. TTV-nyheder 15%
4. Radionyheder 13%
5. Landsdækkende aviser 6%

Vigtigste kilde til baggrund

1. Landsdækkende aviser 28%
2. Tv-nyheder 24%
3. Tv-aktualitetsprogrammer 14%
4. Danske internetnyheder 9%
5. Lokale eller regionale dagblade 4

Kilde: Videnskab.dk

 

- MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også