Mediabureauerne fyrer 25 i første kvartal

Trods dramatisk nedgang på knapt 20 procent i medieomsætningen har mediabureauer ikke måttet skære tilsvarende i bemandingen.
Ole Enggaard

Annonceomsætningen på dagbladene er reduceret til 2/3 af volumen sidste år, mens online planlægning og indkøb fortsætter stigningen ind i 2009. På trods af dramatikken er personalereduktionen i år foreløbig på blot 5 procent, viser en rundspørge, Mediawatch har foretaget.

"Vi har måttet tage afsked med 5 medarbejdere, primært i print og tv. Derudover har vi kanaliseret vores indsats over i retningen af vækstområder," Jan Nielskov, direktør i Mediaedge:cia.

Print mest udsat
Det er de ansatte i mediabureauernes afdeling for planlægning og indkøb af tekstside og rubrikannoncer, altså på printsiden, der står forrest til fyringerne. Men ansættelsesstop og omallokering af ressourcer har i nogen udstrækning minimeret antallet af afskedigelser.

"Vi har ikke fyret folk i gruppen. Vi har blot i et enkelt tilfælde flyttet medarbejdere," Lars Bo Jeppesen, direktør i Aegis Media.

"Vi har løst vores udfordring på personalet ved at om-allokere til andre funktioner. Det drejer sig om to personer. Vi har ikke været ude i afskedigelser," Martin Rasmussen, direktør i Mindshare.

Det kan være vanskeligt, eller umuligt, at overflytte højt specialiseret personale fra en disciplin til en anden. Mange års erfaring fra en mediagruppe bliver i værste tilfælde værdiløs.

"OMD har afskediget i alt 5. På tværs af hele alle selskaber i Omnicom Media Group har samlet 10 personer måttet forlade organisationen. Det har ikke været muligt, at omallokere personale til afdelinger i vækst," Thomas Bertelsen, direktør OMD.

Mediabureauerne var ved udgangen af 2007 14 procent flere ansatte. Væksten fortsatte ind i 2008 i mindre grad. Afskedigelserne i første kvartal 2009 er altså foreløbig blot et mindre skridt tilbage efter flere års vækst.

Analysen er baseret på svar fra mediabureauerne Carat, IUM, Mediacom, Mediaedge:cia, Mindshare, OMD og Starcom.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også