Mediabureauerne fyrer 25 i første kvartal
Annonceomsætningen på dagbladene er reduceret til 2/3 af volumen sidste år, mens online planlægning og indkøb fortsætter stigningen ind i 2009. På trods af dramatikken er personalereduktionen i år foreløbig på blot 5 procent, viser en rundspørge, Mediawatch har foretaget.
"Vi har måttet tage afsked med 5 medarbejdere, primært i print og tv. Derudover har vi kanaliseret vores indsats over i retningen af vækstområder," Jan Nielskov, direktør i Mediaedge:cia.
Print mest udsat
Det er de ansatte i mediabureauernes afdeling for planlægning og indkøb af tekstside og rubrikannoncer, altså på printsiden, der står forrest til fyringerne. Men ansættelsesstop og omallokering af ressourcer har i nogen udstrækning minimeret antallet af afskedigelser.
"Vi har ikke fyret folk i gruppen. Vi har blot i et enkelt tilfælde flyttet medarbejdere," Lars Bo Jeppesen, direktør i Aegis Media.
"Vi har løst vores udfordring på personalet ved at om-allokere til andre funktioner. Det drejer sig om to personer. Vi har ikke været ude i afskedigelser," Martin Rasmussen, direktør i Mindshare.
Det kan være vanskeligt, eller umuligt, at overflytte højt specialiseret personale fra en disciplin til en anden. Mange års erfaring fra en mediagruppe bliver i værste tilfælde værdiløs.
"OMD har afskediget i alt 5. På tværs af hele alle selskaber i Omnicom Media Group har samlet 10 personer måttet forlade organisationen. Det har ikke været muligt, at omallokere personale til afdelinger i vækst," Thomas Bertelsen, direktør OMD.
Mediabureauerne var ved udgangen af 2007 14 procent flere ansatte. Væksten fortsatte ind i 2008 i mindre grad. Afskedigelserne i første kvartal 2009 er altså foreløbig blot et mindre skridt tilbage efter flere års vækst.
Analysen er baseret på svar fra mediabureauerne Carat, IUM, Mediacom, Mediaedge:cia, Mindshare, OMD og Starcom.