Annoncører satser på bedsteforældre

Under krisen er det de ældre, der har penge til forbrug. Det gør dem til den nye attraktive forbrugergruppe for amerikanske reklamebureauer.
Anne Clausen

Denne artikel er bragt i samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten.

I USA sælger en legetøjsforretning sine produkter over internettet. Internetsiden er målrettet forældre, som køber til deres kære små. Men det viser sig at halvdelen af forbrugerne faktisk er bedsteforældre, der køber til deres børnebørn.

"Hvis man havde fortalt mig, da vi startede virksomheden, at fire ud af ti handlende ville være bedsteforældre, ville jeg ikke have troet på det," siger en af virksomhedens grundlæggere, Brian Gordon, til New York Times i en artikel om ændrede forbrugsmønstre i den amerikanske befolkning.

Brian Gordon fortæller også til avisen, at mens andre virksomheder har oplevet nedgang i omsætningen, så er hans omsætning steget med 65 pct. i forhold til sidste år.

Forbrugsmønstre ændrer sig
Legetøjsforretningen er et eksempel på, hvordan krisen forandrer befolkningens forbrugsmønstre.

Indtil nu har marketingsfirmaer og reklameburaeuer opfattet den yngre befolkning mellem 18 og 50 som de mest attraktive at henvende sig til med reklamer. Man mente at de var nogle, der brugte mange penge på forbrug og var villige til hurtigt at ændre deres forbrugsvaner.

Men noget tyder på at dette er ved at ændre sig.

Ny attraktiv forbrugergruppe
Under krisen er det de unge, der bliver hårdest ramt. De er kommet senest ind på arbejdsmarkedet og har derfor også størst risiko for at blive fyret. Samtidig har de måske købt hus, som de endnu ikke har nogen friværdi i. Alt i alt efterlader det ikke mange penge til forbrug.

Folk over 50 har derimod typisk solide jobs, gode pensionsopsparinger og friværdi i huset. Samtidig er den ældre generation typisk yngre af sind end nogensinde før. Flere er på internettet, sms'er og er villige til at ændre forbrugsvaner. Det gør 50-plusserne til den nye attraktive forbrugergruppe.

Skift i USA
Mens man i Danmark endnu ikke har set mange reklamer henvendt til folk over 50, så er amerikanerne allerede ved at indstille sig på de nye tider.

Hjemmesiden grandparents.com har da netop offentliggjort en undersøgelse, som de simpethen kalder "The Grandparent Economy". I den konkluderer de, at bedsteforældre er en af de største og mest undervurderede forbrugergrupper i amerikansk økonomi.

Flere amerikanske virksomheder har da også allerede fundet ud af, at det nu er de ældre, der har penge til forbrug. De henvender sig derfor nu specifikt til den ældre generation. Det gælder så forskellige virksomheder som fødevarekoncernen Kraft, kosmetik- og hudplejefirmaet L'Oréal og TV-stationen CBS.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også