GoViral: Flyt reklamefilmen online

Annoncører bør flytte penge fra tv til online, mener GoViral, som påpeger, at det er overkommeligt – og tilmed relativt konjunktursikret – at køre reklamefilm på internettet.
Zandra Damsgaard

Nogle af tv-pengene skal flyttes online. Så kontant er budskabet fra GoVirals nytiltrådte direktør for det nordiske marked, Jacob Lachmann.

GoViral distribuerer reklamefilm på internettet, og den danske virksomhed står i øjeblikket over for blandt andet at gøre sit indtog på det store amerikanske marked og udvide i Skandinavien.

Og selvom mange annoncører er rigtigt gode til viral markedsføring, skal flertallet stadigvæk overbevises om, at det slet ikke er så svært endda, siger Jacob Lachmann til MediaWatch.

”Tidligere var den store ’show stopper’, at det kostede en masse penge at lave reklamen om til noget, der kunne vises online, men det gør det ikke længere. At konvertere formater er ikke noget problem – det handler mere om at tænke på, hvad man også kunne bruge reklamen til, når man laver den.”

Synergi med tv
Reklamefilm behøver nemlig slet ikke at blive produceret med særligt henblik på en bestemt kanal, fortæller han. En god tv-reklame kan også sagtens fungere på internettet og på den måde supplere tv-kampagnen.

”Jeg tror ikke, vi er et sted, hvor man kan stoppe med at annoncere på tv, men hvis man har nogle specifikke målgrupper, man gerne vil have fat i – for eksempel unge mennesker, som efterhånden er temmelig svære at fange på tv – kan det være en rigtigt god idé at allokere en del af sit tv-budget til at vise de samme ting online,” siger GoViral-direktøren.

Fordelen er, at brugeren modsat på tv selv vælger reklamefilmen til. Man kan således ramme den rette målgruppe meget præcist, uanset om filmen placeres på eksempelvis YouTube eller i indholdet på en specifik hjemmeside med et specifikt indhold, som interesserer den specifikke bruger.

”Folk vælger filmen til, fordi den ikke er obstruerende eller i vejen. På tv kan du ikke selv vælge, hvornår reklamen skal komme, så selvom en reklame i virkeligheden er relevant for en dig, er den det måske ikke, mens du sidder og ser Desperate Housewives,” forklarer Jacob Lachmann.

Målbar effekt
I en lavkonjunktur, hvor annoncørerne vil have værdi for hver en krone, er reklamefilm på internettet ifølge GoViral-direktøren intet mindre end et recessionssikret bud.

”I dårlige tider vil man som annoncører gerne vide, at man får lige præcis, hvad man betaler for. Hvis man køber et tv-spot, ved man, at det kommer ud, men man ved ikke, hvor mange der reelt har set det,” bemærker Jacob Lachmann.

Med viralfilm, derimod, betaler annoncøren kun, når der sker en handling – nemlig, når brugerne selv vælger at se den pågældende film.

”Hvis indholdet så er rigtigt godt, vil de gerne kommentere det og sende det videre til deres venner og bekendte. Man kan måske ikke spore det direkte til et salg, men vi kan se effekten, når vi laver undersøgelser bagefter,” siger Jacob Lachmann.

Succes for Saturn
Det har GoViral blandt andet gjort efter en viralkampagne på den satiriske tegnefilm ’Rejsen til Saturn’, der havde premiere i efteråret.

Annoncøren, Nordisk Film, havde købt 45.000 visninger på internettet, men reklamefilmen blev set ikke færre end 2,1 mio. gange. Efterfølgende svarede 80 pct. af brugerne, at de ville gå i biografen og se filmen, som solgte flere end 400.000 billetter og blev den tredjemest sete film i danske biografer sidste år.

”Hvis annoncøren har lavet en god film, og vi gør vores arbejde godt, så ender annoncøren med at få rigtigt meget ud af det,” lyder konklusionen fra GoViral.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også