GoViral vil vække Norden

De kolde skandinaver skal i endnu højere grad lære at anerkende internettets mange muligheder, og GoViral vil vise vejen inden for reklamefilm på internettet.
Zandra Damsgaard

Da Jacob Lachmann (foto) den 1. april formelt tiltrådte jobbet som ny nordisk direktør i GoViral, trådte han samtidig ind i et endnu ungt marked præget af nærmest eksplosiv vækst.

Siden GoViral i 2005 sparkede døren ind for reklamefilm på internettet, er det gået fremad både for markedet og for den ekspanderende danske virksomhed.

Alt imens GoViral med kapitalfonden Kennet Partners i ryggen ruster sig til at træde ind på det respektindgydende amerikanske marked, bliver Jacob Lachmanns fornemste opgave at overbevise de lidt konservative skandinaver om fortræffelighederne ved viral markedsføring.

”Lige nu skal der ikke ske så meget andet, end at der skal ske mere! Videomarkedsføring vokser rigtigt meget, så hvis vi skal have den samme markedsandel som i dag, skal vi lave rigtigt meget mere,” siger Jacob Lachmann til MediaWatch.

Udvider i Skandinavien
GoViral venter i år en vækst på 100 pct. i det nordiske område, som ifølge den nye direktør rummer et ”kæmpestort vækstpotentiale”. Som et skridt på vejen åbner virksomheden, der trods sit danske ophav har hovedsæde i London, i denne måned et kontor i Sverige.

”Det handler om at skabe et fundament for fortsat vækst. Lige nu sidder der en person i Sverige og så os her i Danmark, og det svenske mediemarked er dobbelt så stort som det danske, så der er rigtigt meget at køre løs på,” fortæller han.

En årsag til, at man i de nordiske lande halter lidt bagefter udviklingen i for eksempel England, kan ifølge Jacob Lachmann være vores tilbøjelighed til at gøre tingene, som vi plejer.

”Jeg tror, man lidt mangler at acceptere, at der bare inden for internettet er rigtigt mange mediegrupper, præcis ligesom der er offline. Online er der mere eller mindre de samme discipliner som offline, blandt andet altså tv,” siger han.

Opgaven bliver derfor med solide argumenter baseret på statistikker, undersøgelser og GoVirals erfaringer fra kampagner i 87 lande og på tværs af 115.000 hjemmesider at overbevise skandinaverne.

Konkurrence et plus
At GoViral har fået en kapitalfond i ejerkredsen, kommer ikke til at betyde det store for den nordiske forretning, hvor man modsat i USA allerede har sat sit fodaftryk.

Området er imidlertid stadigvæk relativt nyt, og der ligger en benhård opgave i at udbrede kendskabet og tilfredsstille annoncørernes efterspørgsel på viden.

Af samme grund ser Jacob Lachmann et stigende antal konkurrenter inden for kategorierne ’online video advertising’ og ’branded content distribution’ som en fordel snarere end en ulempe:

”Når man ekspanderer meget, kan man jo ikke nå det hele. Hvis vi i princippet kan holde vores markedsandel, når vi rigeligt den vækst, vi skal nå. Og jo flere, der spreder budskabet, jo bedre,” siger han og tilføjer, at GoViral ikke desto mindre gerne vil have en større bid af kagen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også