Analyse: Online-mediet uundværligt

Alle megatrends på medieområdet udnævner online som omdrejningspunktet for mediebrug, ikke aviser eller tv.
Per Fanefjord Laursen

Europæiske mediebrugere engagerer sig mere og mere i online-mediet, både til underholdning og til at gøre livet lettere og mere interessant. Det er den overliggende konklusion fra

"Mediascope Europe" - en årlig undersøgelse af medievaner i flere europæiske lande, udført af European Interactive Advertising Association (EIAA)

Hos Microsoft Advertising følger man nøje alle megatrends i befolkningens medievaner, især når de viser tegn på forandring. Microsoft hæfter sig ved to nye trends blandt danskerne, der er inkluderet i den internationale undersøgelse.

Mediebrugere bliver mere tilbøjelige til at bruge flere medier på en gang. Det giver plads til en samlet øget medieforbrug. Mens aviser, tv, radio m.m har sin hverdags livsscyklus, der dominerer morgen eller aften, så er lever onlinemediet næsten døgnet rundt, viser EIAA analysen.

”Danskerne anvender stadig mere tid online – uden at det egentlig går ud over anvendelsen af andre mediegrupper. Dette skyldes primært evnen til at anvende flere medier på en gang – et område hvor vi ligger klart i top i Europa. Således siger f.eks. 51 procent af danskerne, at de ofte ser tv samtidig med, at de er online. Situationen er sikkert velkendt for de fleste – når tv kører om aftenen samtidig med, at vi skal have ordnet det sidste arbejde,” siger Kristian Joos, der er Sales Director Microsoft Advertising.

Hos Microsoft Advertising noterer man også interessante tendenser i holdningen til medier. 24 procent af de adspurgte ville være fortabt uden deres tv, mens 15 procent føler sig forladt uden radioen kørende. Det signifikante i undersøgelsens resultat er imidlertid om online kontra aviserne.

Ingen avisloyalitet
"Det er meget interessant, at 49 procent af danskerne siger, de vil føle sig fortabt uden onlineadgang - specielt når vi sammenligner med danskernes holdning til deres avis – hvor kun tre procent vil føle sig fortabt uden”, siger Kristian Joos.

Flere undersøgelser, omtalt på MediaWatch, bekræfter internettets voksende position som både medie og som mekanisme for salg, dialog, information og meget mere.

'The European Interactive Advertising Association' er dannet i 2001 som en fælles paneuropæisk talerør for den interaktive del af reklamebranchen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også