Medier taber milliarder på annoncefald

Det kan koste danske mediehuse dyrt, hvis annoncemarkedet falder yderligere. Mediehuse står til at miste 1,5 mia. kr.
MediaWatch

Det ser sort ud for det danske annoncemarked. En ny prognose viser, at markedet for annoncer forventes at falde med ti procent hjemme i 2009, hvilket er dobbelt så meget, som man forventede i december sidste år.

Dermed vil de danske medier kommer til at miste omkring 1,5 milliarder kroner, skriver Børsen.

"Det er overraskende og bekymrende, at billedet ændrer sig så meget på så få måneder. Vi troede, at nedgangen ville holde sig på fem procent, men pengene bliver i lommerne på annoncørerne i langt højere grad, end vi havde forudset," lyder det fra trading director Kenneth Brenøe fra Group M.

Det er specielt tv og dagblade, der mister millioner, da de står for halvdelen af annonceomsætningen.

Berlingske Media reagerede tirsdag 
Seneste konsekvens af den dårlige annonceudvikling viste sig i går, hvor koncernchef for Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, varslede om 55 fyringer og en spareplan til 60 mio. kr. i Midtjyske Medier.

Historisk tv nedgang
Tv ligger til et tab på 10-15 procent i 2009, spår GroupM.

GroupMs Trading Director Kenneth Brenøe siger at han aldrig har set så drastisk et fald. Det er et rystet tv-marked, som han ligefrem tror overvejer at udskyde sine programlanceringer i efteråret, fordi der ikke er kunder til alle de ratings, som tv kan levere.

 Hvad enten hele tv-markedet i 2009 lander i minus 10 eller 15 procent,  er det et alvorligt slag for markedslederen. Kenneth Brenøe vurderer, at TV 2s tab vil beløbe sig til mellem 250 mio. kr. eller 150 mio. kr. i år.

Dermed giver TV 2's plan om at udskyde én af fire dyre dramaserier til 2010, som bidrag til et sparekrav på i alt 80 millioner kr., god mening. TV3 og SBS rammes ikke af en egentlig fyrings/sparerunde, da de har trimmet organisationerne gennem 2008.

- Newspaq/Mediawatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også