TDC ændrer vildledende markedsføring

Forbrugerombudsmanden har givet TDC et rap over nallerne efter teleselskabets markedsføring af en såkaldt ”samlerabat”. TDC retter ind.
Zandra Damsgaard

Kontant belønning for at samle sine teleprodukter hos samme udbyder er en velkendt markedsføringsstrategi, men det skal være klart for forbrugerne, hvad det egentlig er, de skal samle og til hvilken pris.

Det har TDC måttet sande efter at have fået en påtale fra Forbrugerombudsmanden.

Samler man sin fastnettelefon og sit bredbåndsabonnementet på samme telefonlinje, udløser det en rabat hos telegiganten. Det tilbud gælder for kunder med et fastnetabonnement hos TDC og bredbåndsabonnement hos en hvilken som helst anden udbyder.

I lang tid blev produktet imidlertid både på TDC’s hjemmeside og i annoncer markedsført, så det kunne opfattes som om, samlerabatten kun blev udløst, hvis begge abonnementer lå TDC-regi.

Det er vildledende markedsføring, fastslår forbrugerombudsmand Henrik Øe, som også kritiserer et andet forhold i markedsføringen af den såkaldte samlerabat.

Ulovligt blikfang
Rabatten blev nemlig markedsført som en rabat, der allerede var fratrukket priserne på teleselskabets bredbåndsprodukter, og gav dermed det indtryk, at prisen var lavere, end den reelt var.

”TDC fik i sin markedsføring samlerabatten til at fremstå som vildledende på flere punkter – både som noget, man kun kunne opnå ved også at bruge TDC som bredbåndsudbyder, og ved at bruge rabatten som blikfang i forhold til selskabets bredbåndsprodukter,” udtaler Henrik Øe i en pressemeddelelse.

Han har kontaktet TDC, som efterfølgende har ændret sin markedsføring, så det mere tydeligt fremgår, at samlerabatten også kan opnås ved at have bredbånd på samme linje hos en anden udbyder.

Samlerabatten blev indført for at yde kunderne kompensation for den ekstraindtægt, som TDC opnår ved, at selskabets kobberlinje benyttes til både fastnettelefoni og bredbånd. De kunder, som har begge dele på samme kobberlinje, betalte derved dobbelt for forbindelsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også