'21 Søndag' støder unge fra sig

Formen i '21 Søndag' er langtrukken og langt fra den nære hverdag, lyder kritik fra tv-seere i tyverne ifølge nyt speciale.
Thomas Bech Hansen,Per Fanefjord Laursen

Det kræver sin formidler at fortælle en fængende historie med tal, dokumenter og juridiske spørgsmål til unge seere. Også selvom den kan have stor betydning for landets fremtid.

Det er ét af resultaterne fra et netop afsluttet speciale om brandingen af '21 Søndag', hvor casen er et indslag fra maj 2008 om Lars Løkke Rasmussens bilagsrod.

Dramatiseringer er plat
I det udvalgte indslag gennemgår 21 Søndag en stor del af de kvitteringer, der lægger til grund for beskyldningerne om Lars Løkkes sjuskede bogføring. Samtidig præsenterer programmet blandt andet en billedside, hvor en skuespiller giver den som finansministeren filmet fra halsen ned på vej til og fra møder og restaurantbesøg. Den slags nyhedsteater gennemskuer de unge seere hurtigt og dømmer udførelsen ude.

”Vil de virkelig have, at jeg skal tro, det er Lars Løkke”, sagde en af de i alt syv respondenter i fokusgruppen, der indeholdt personer i alderen 24-27 år. En anden mente, at de fiktive sekvenser var ’tacky’.

Et bud på baggrunden for denne holdning er, at de yngre seere forbruger medier i langt højere grad end ældre seere og derfor lynhurtigt gennemskuer produktionen, hvis den ikke når samme standard, som andre fiktive genrer som spillefilm og tv-serier.

Dybdegående lig med langtrukkent
Samtidig har det genretypiske indhold i nyhedsmagasiner ikke den store appel til gruppen. ”Kedeligt, gentagende og langtrukkent” er den hårde dom fra specialets respondenter på det, folkene bag 21 Søndag fremfører som et bevis for dybdegående journalistik. Programmet forsøger at dokumentere sagen så grundigt, at de unge seere står af.

”Jeg ville have skiftet kanal efter et par minutter”, sagde en interviewperson. De fleste var desuden enige om, at de kun kunne lokkes til at se lidt mere af programmet, hvis det handlede om meget vedkommende temaer tæt på deres egen hverdag som dating eller uddannelse.

Ældre er kernefans
Anderledes står det til, når fokus vendes mod den ældre del af den meget brede målgruppe, 21 Søndag forsøger at ramme. Specialets anden fokusgruppe, seere over 50, havde kun ros til overs for den gennemarbejdede, repeterende stil. Mange af dem var glade for, at programmet tager sig tid til at forklare sagen og underbygge påstande.

Det er blandt andet derfor, at 21 Søndag står så stærkt hos denne målgruppe, hvoraf de fleste gav udtryk for, at de har reserveret søndag aften til DR, hvor der står drama kl. 20 og dybdegående journalistik klokken 21 på menuen.

21 Søndag har succes. Med over en million seere hver søndag og en evne til ofte at sætte dagsordenen med afslørende journalistik, er succesen hjemme, så hvad er problemet? spørger specialet.

De yngre seere vender sig under alle omstændigheder mod andre platforme end tv, og de vil ikke investere meget mere end fem minutter på de store samfundsvæsentlige historier.

Specialet konkluderer, at medievaner er forskellige mellem generationerne, og alt noget så almengyldigt som livsfaser spiller en væsentlig rolle. Der er stor sandsynlighed for, at programmer som 21 Søndag også trækker folk om 10 og 20 år med de samme temaer. Spørgsmålet er så bare, hvilken platform det bliver på.

Illoyale unge
Helt unge har det med at komme og gå til tv-mediet, viser Gallups målinger gennem årene. De vælger til og fra.

Det samme gælder TVA. Kl.18.30-udsendelsen har små seerudsving i de sidste par år blandt unge. Indekserer man de 15-25 årige seere i forhold til gennemsnittet, holder gruppen et index på godt 20. I 2005 havde de unge det højeste index på 23,8, mens 2007 havde det laveste på 18,3.

Modsat anes der lidt flere udsving omkring TV-Avisen kl. 21.00. Indexet lå i 2005 på 29, hvorefter det oplevede et mindre fald i årene 2006-2007 og lå omkring de 22. I 2008 steg index dog markant til 35,5 og i 2009 ligger det på 34,9.

Der er dog også nyhedsudsendelser kl. 12.00 og 15.00, som startede i 2005 med at ligge på et index omkring 35 og nu ligger omkring 40. Også her skete stigningen i 2008.

At de unges brug af TV-Avisen generelt bliver større i 2008 kan forklares ud fra det øgede tv-forbrug sidste år, der ser ud til at blive større i år.

Kilde: Mediaedge:cia, Gallup.


 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også