GroupM: Værre end dotcom-nedgang

Det globale marked for annoncering forventes ifølge en rapport fra GroupM at falde med 4,4 procent i år. Det sker efter en stigning på 3 procent i 2008 .
Ole Enggaard

I USA forventes markedet for annoncer i 2009 at falde med nogenlunde det globale gennemsnit, eller 4,3 procent. Mens 2010 forventes at forværres yderligere med et fald på 6,8 procent.

Det er Adam Smith, Futures Director hos GroupM i London og Chief Investment Officer Rino Scanzoni, GroupM i New York, der har sammensat forventningerne.

Adam Smith understreger, at hvis tallene korrigeres for forbrugerprisinflation, så er det globale fald på 4,4 procent nærmere en reel nedgang på 7.0 procent. Det skal ses i sammenhæng med, at væksten i den globale økonomi formentlig vil være omkring nul og følger et reelt fald på 1,6 procent i global annoncering i 2008.

“Perioden 2008-2009 er nu en mere seriøs recession i omfang, længde og relativt til den globale økonomi end det ekstraordinære store fald i efterdønninger på dotcom-boblens briste i 2001” siger Adam Smith i rapporten.

I Danmark ses nedgangen af annonceomsætningen tydeligt.

Ifølge DRRB Mediaindex faldt værdien af annoncering i januar og februar med samlet 16 procent, i forhold til sidste år. Tallet dækker over store udsving fra en vækst på 11 procent for internet-annoncering, til et fald af på 32 procent hos dagbladene.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også