Minister under pres om tv-reklamer

Medieprofessor Frands Mortensen vil have kulturminister Carina Christensen til at tage debatten, om Viasat og SBS bør følge danske reklameregler.

Ifølge Frands Mortensen er der en bevægelse i gang i EU, hvor en lang række lande arbejder for, at de enkelte lande selv skal kunne bestemme over det fjernsyn, der bliver sendt i deres eget land.

Den bølge bør kulturminster Carina Christensen ride med på, mener professoren. Han undrer sig derfor højlydt over, at hun afviser at afprøve, om SBS og Viasat kan tvinges til at følge de danske reklameregler - i stedet for at omgå dem ved at sende fra London, som tilfældet er i dag.

"Derfor ville det være et vigtigt politisk signal fra Danmark, hvis kulturministeren indledte drøftelser med de britiske myndigheder," mener Frands Mortensen ifølge Epn.dk.

Han er ikke 100 procent enig med sin kollega fra Danmarks Journaslisthøjskole, Oluf Jørgensen, i, at Danmark ved hjælp af et nyt EU-direktiv kan tvinge Viasat med TV3, TV3+ og TV3Puls og SBS med Kanal 4, 5 g 6'eren til at rette sig efter de danske regler.

"Men ved at rejse sagen, vil det gøde jorden for en ændring af reglerne, så jeg undrer mig over, at ministeren ikke rækker den hånd ud," siger Frands Mortensen.

Også Enhedslisten og Socialdemokratiet har bedt kulturministeren om svar på, hvorfor problemstillingen ikke skal tages op til fornyet overvejelse og debat.

- MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også