Nyt EB.dk-design koster brugere

Relanceringen af ekstrabladet.dk resulterede hurtigt i et brugerfrafald, men det nye look har alligevel vundet på andre parametre, fortæller chefredaktøren.
Michelle From Hoxer

(Opdateret) For en måned siden gik ekstrabladet.dk i luften med et radikalt nyt udseende. Det faldt ikke i god jord hos alle brugere, og allerede det første døgn faldt flere fra.

"I de første dage mistede vi 6-7 procent af vores brugere målt i forhold til ugerne op til relanceringen, men vi har efterfølgende fået halvdelen af dem tilbage igen," siger chefredaktør Poul Madsen, der erkender, at fremgangsmetoden måske var for drastisk:

”Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi blev overraskede over, hvor konservative brugerne egentlig er. Vi er ikke i tvivl om, at vi har gjort det rigtige, men vi skulle måske være gået langsommere frem.”

Til den positive side kan han dog fortælle, at det går godt med at få brugerne til at blive længere på sitet og læse flere historier. Ideen med en tydeligere prioritering og fordoblingen af historier har altså haft en virkning på de brugere, der blev tilbage.

Web-tv gavnet
Poul Madsen fremhæver desuden web-tv som et af de steder, der har nydt gavn af det nye design. Der er nemlig bedre plads til indslagene, og de indgår mere naturligt med de skrevne artikler, fortæller han.

Alligevel arbejder chefredaktøren naturligvis på også at vinde de tabte kunder tilbage i butikken.

”Lige nu er det en kamp fra maskine til maskine for at få folk tilbage, og det går den rigtige vej,” siger han.

Brugerne har generelt været yderst debatlystne i forhold til det nye design efter norsk forbillede, og de har ytret deres meninger på både Nationen og Ekstra Bladets egen kritik-side.

Siden relanceringen blev en realitet har sitet løbende ændret sig på baggrund af brugernes tilbagemeldinger. Derudover har det taget lidt tid at lære de nye ”håndholdte” arbejdsmetoder at kende, siger chefredaktøren.

Han fortæller desuden, at Ekstra Bladet fremover vil forøge at lancere forskellige nye tiltag på sitet hver måned. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også