Facebook foran kommercielt gennembrud

Mediabureauerne lægger i stigende grad annoncekroner på Facebook, der har klare planer om at etablere salgskontor i Skandinavien i år.
Ole Enggaard

Facebook er nok stort i forbrug, men annonceomsætningen er indtil videre relativt beskeden. Det vil Facebook nu gøre noget ved. Nye annonceformater og ikke mindst muligheden for at målrette budskaberne i forhold til brugernes profil, skal friste annoncørerne.

Selskabet bag Facebook er lige så lukket om virksomhedens lokale resultater, som Google. Derfor kan estimater kun baseres på aktørernes egne erfaringer og overblik. Hos Mindshare allokeres for tiden cirka 5 procent af mediabureauets digitale medieformidling til Facebook.

"Jeg forventer, at mediabureauerne samlet vil investere godt 40 mio. kr af annoncørernes midler til Facebook," fortæller Paw Saxgren, Mindshares
digital director.

Som tilfældet er med Google kommer en stor del af omsætningen direkte fra annoncører. Samlet forventer Paw Saxgren, at Facebooks annonceomsætning i
2009 vil være på 120 mio. kr.

Helt så optimistisk er Søren Rigtrup Clausen, digital director hos OMD, ikke. Her er forventningerne nok store, men Facebooks gennembrud med
tre-cifrede millioner i omsætning må vente til slutningen af dette år og ind i 2010, vurderer Sørens Rigtrup Clausen.

Facebook har endnu ikke en lokal dansk repræsentation, men planen er, at etablere et skandinavisk salgskontor efter sommeren. Indtil da varetages salget fra det
europæiske hovedkontor i London.

“Vi håber på at opsætte salgsafdelinger i Norden i andet halvår. Indtil da, er det mig, der håndterer vores nuværende relationer,” siger Mark Cowan, der er ansvarlig for salg i Europa, Mellemøsten og Afrika for Facebook med base i London.

Læs også Annoncørens guide til Facebook og "Fem nye måder at kommunikere på sociale medier".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også