Mareridt-marts i mediehusene

Mediehusene svingede for alvor sparekniven og indledte besparelser for min. 173 mio. kr. og nedlagde 108 stillinger - alene i marts.
Louise Reseke

Frem mod slutningen af første kvartal var dykket i annoncemarkedet så dybt og voldsomt, at en meget stor del af de danske mediehuse valgte at trække spareplanerne op af skuffen og sætte i gang. Aldrig har MediaWatch skrevet så meget om fyringer og nedskæringer på så mange forskellige medier og på så kort tid som i marts måned. Spareplanerne blev lanceret med accelererende fart i løbet af måneden, i takt med at først kvartal nærmede sig en afslutning - og tæller i alt besparelser for 173 mio. kr. og nedlæggelse af mere end 100 stillinger - minimum.

Her er oversigten over slagets gang i en marts i besparelsernes tegn.

D. 13. marts: Fynske Medier indleder spareplan for 45 mio. kr. – ni stillinger på Fyens Stiftstidende

D. 19. marts: SBS Radioen Nova FM, der er efterkommeren til den kuldsejlede TV 2 Radio, meddeler, at radioen skærer kraftigt i bemandingen og fjerne halvdelen af stillingerne blandt de 88 fast og løst tilknyttede medarbejdere.

D. 23. marts: Berlingske nedlægger 22 stillinger i salgsafdelingen på grund af svigtende annoncesalg. Avisen har få uger før meddelt, at Urbans oplag bliver kraftigt beskåret som led i den økonomiske.

D. 24. marts: Bonnier indleder spareplan for 25 mio. kr. og varsler i den forbindelse fyring af 25 ansatte.

Samme dag kommer det frem, at Benjamin nedlægger en tredjedel af deres magasinportefølje og lukker Arena, Cosmopolitan og FHM. Det koster 22 medarbejdere jobbet.

D. 26. marts: Søndagsavisens salg rationaliserer og nedlægger 15 medarbejdere i den forbindelsen. Selve Søndagsavisen har i december og januar nedlagt i alt 60 stillinger - 26 i december og 34 i januar, sidstnævnte som konsekvens af, at avisen nedlagde fire udgaver i Jylland.

Samme dag meddeler Børsen, at avisen iværksætter en spareplan, der skal sænke omkostingerne med 20 mio. kr. og nedlægger otte stillinger i den forbindelse.

D. 30. marts: I forbindelse med offentliggørelsen af TV 2's årsregnskab TV 2 meddeler tv-stationen, af de igangsætter en spareplan for 80 mio. kr. Pengene skal findes i de enkelte afdelinger, og 25 mio. kr. skal skæres fra programproduktionen, men ingen stillinger nedlægges.

Samme dag må den ellers succesfulde Ingeniøren sande, at den vækst, de har nydt godt af, ikke har givet tilstrækkeligt økonomisk afkast til at undgå besparelser. Avishuset nedlægger syv stillinger og melder, at der skal spares tre mio. kr. for at undgå underskud.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også