Kommissær i kødet på targeting

EU’s forbrugerkommissær har sat lup på ’behavioural targeting’ og vil have både industrien og lovgiverne til at tage ansvar for internetbrugernes sikkerhed.
Zandra Damsgaard

Forbrugernes stemme i Europa-Kommissionen, Meglena Kuneva, langede i en tale tirsdag ud efter målrettet markedsføring på internettet i form af ’behavioural targeting’. Det kan ramme onlineannoncører i form af strammere regler for lagring af brugeroplysninger.

”Forbrugerrettigheder skal tilpasses teknologien, ikke knuses ad den. Den nuværende situation, hvad angår privatliv, profiler og målretning er ikke tilfredsstillende,” sagde kommissæren.

Meglena Kuneva anerkender, at internettet og digital kommunikation i bred forstand udgør et enormt potentiale for forbrugerne.

Hun er dog betænkelig ved teknologiens balancegang mellem at gavne og skade forbrugerne og opfordrer industrien til selv at tage ansvar for forbrugernes privatliv på internettet:

”Industrien må tage udfordringen op, for det er den, der lige nu har mulighed for at definere spillets regler. Mere end nogen anden har industrien brug for sine brugeres tillid.”

Stor opgave venter
En konstruktiv dialog, mener Meglena Kuneva, vil føre til en fælles forståelse for selv samme spilleregler og et bedre afsætningsmiljø.

Forbrugerkommissæren bemærker, at det i sidste ende er lovgiverne, som bærer ansvaret, og hun sendte i forbindelse med dagens tale dermed opfordringen videre til sine EU-kolleger:

”Den lovbestemte beskyttelse, vi har i Europa, er omfattende og vidt udbredt. Der ligger en stor opgave foran os i forhold at styrke de eksisterende regler, både hvad angår privatliv og forbrugerbeskyttelse. Der er sket nogen fremgang, men slet ikke nok.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også